Zase jsem to udělal… zase jsem byl pevně přesvědčen o tom, že žádné další vybavení nejen nepotřebuji, ale ani nechci. Bohužel s tímto pocitem (velmi často se opakujícím) vždy přichází fáze zjištění, že přecejen je něco, co by se mi ještě hodilo. Rozhodování je většinou těžké, ale mám dobré rádce a doma jednu našeptávačku :)

Proč D800E?

Jsem zastánce toho, že je lepší mít dobré objektivy a horší tělo, než naopak. I proto jsem za tu dobu, co fotím vystřídal „jen“ tři těla (Nikon D80, D300s, D700) a asi 15 objektivů. Proč jsem se teda rozhodl pro nové tělo a proč zrovna pro Nikon D800E, který by mě ani ve snu nenapadlo, že bych někdy mohl chtít? Pro zajímavost, můj článek z 10. ledna 2012 – Rok Nikonu a poté z 7. února 2012 – Nikon D800

 

Brzda objektivů?

Nejsilnějším argumentem pro mě asi bylo to, že vlastním 300/2,8, což je objektiv, který kreslí absolutně neuvěřitelně. A po shlédnutí některých ukázkových snímků například kombinace 300/2,8 + Canon 6D (Petr Bambousek) to ve mně začalo tak nějak hlodat, jestli náhodou ta moje D700 to sklo trošku nebrzdí. Kamarádka Anna Postnikova, která fotí na Canon 5D Mark II si zkoušela mou D700 s 300/2,8. Byla sice nadšená z kresby skla, ale řekla mi, že kvalita výstupu z foťáku ji trošku omezovala v úpravách, protože si nemohla dovolit to, co je zvyklá na svých RAWech. Vzhledem k tomu, že v červnu tohoto roku se chystám (opět s Petrem Bambouskem) do Thajska, kde většinu věcí budu fotit na výše zmiňovaný Nikon 300/2,8, velmi často v kombinaci s TC, a pravděpodobně za špatných světelných podmínek. Tak jsem projel pár článků, kouknul na sample images… a asi bylo rozhodnuto. D700 je úžasný foťák, ale změnil jsem názor na 36Mpx. Chci to.

 

Extrémní detaily

Pro verzi E (tj. bez anti aliasingové filtru) jsem se v podstatě ani nemusel rozhodovat. Výměna D700 za D800 pro mě bude znamenat (momentálně to tak vnímám) rapidní omezení při focení psích sportů. Takže když už se omezovat, tak ať je ta vyvažující hodnota pořádná. Opět jsem zabrouzdal po internetu, našel si rozdíly mezi D800 a D800E – mazec. Přiznávám se, že jsem ani moc neznal další technické parametry těla. Věděl jsem, že snímá 4sn/sec, že má 36Mpx a ostřící systém stejný nebo velmi podobný jako D4. Prioritou se pro mě stala obrazová kvalita, a to hlavně kvůli tomu, že v budoucnu chci stále více navštěvovat tropy a věnovat se focení přírody jak u nás, tak v zahraničí. Bylo rozhodnuto. D800E je doma.

 

Nikon D800E

Nikon D800E

 

Ukázkové snímky – D800E vs D700

Prosím neberte tento můj osobní test nějak směrodatně. Vzal jsem psy na procházku a zkusil nafotit „stejné snímky“ za účelem porovnání kvality výstupu. Snažil jsem se správně exponovat na oko/hlavu. Kvůli zatažené obloze jsem použil ISO 400… a taky proto, že na nejnižší ISO většinou fotím velmi zřídka. U 300/2,8 jsem šel s ISO hodnotou na 640, bohužel až doma jsem zjistil, že ani to nestačilo, abych dosáhl ostrého snímku. Pravděpodobně to přefotím. Navíc jsem tento objektiv trošku znevýhodnil tím, že jsem nefotil takový detail jako u ostatních. Vždy jsem vyfotil fotku na plnou díru a pak o dva stupně přiclonil. Oba fotoaparáty byly nastaveny na snímání RAW souborů v 14bit lossless compression, WB Auto. RAWy jsou importovány do LR a bez jakýchkoliv úprav exportovány do full size jpegu. Ten je pak jen ořezán na 1:1. Žádné odšumění ani doostření.

Na začátek vždy ukážu, jak vypadala scéna a pak detailní snímky. Na danou clonu vždy nejprve z D700 pak z D800E. Níže pak najdete link na možnost stáhnutí full size obrázků. Prosím vás ale, abyste je stahovali, jen pokud o ně opravdu máte zájem, a ne jen tak ze srandy… aby mi taky jely stránky :)))

 

Sigma 35/1,4 Art

Sigma 35/1,4 Art - f1,4

Nikon D700 – Sigma 35/1,4 Art – f1,4, celý snímek

Sigma 35/1,4 Art - f1,4

Nikon D800E – Sigma 35/1,4 Art – f1,4, celý snímek

Sigma 35/1,4 Art - f1,4

Nikon D700 – Sigma 35/1,4 Art – f1,4, 1:1 detail

Sigma 35/1,4 Art - f1,4

Nikon D800E – Sigma 35/1,4 Art – f1,4, 1:1 detail

Sigma 35/1,4 Art - f1,8

Nikon D700 – Sigma 35/1,4 Art – f1,8, 1:1 detail

Sigma 35/1,4 Art - f1,8

Nikon D800E – Sigma 35/1,4 Art – f1,8, 1:1 detail

 

Nikon 70-200/2,8 VR II

Nikon 70-200/2,8 VR II - f2,8

Nikon D700 – Nikon 70-200/2,8 VR II – f2,8, celý snímek

Nikon 70-200/2,8 VR II - f2,8

Nikon D800E – Nikon 70-200/2,8 VR II – f2,8, celý snímek

Nikon 70-200/2,8 VR II - f2,8

Nikon D700 – Nikon 70-200/2,8 VR II – f2,8, 1:1 detail

Nikon 70-200/2,8 VR II - f2,8

Nikon D800E – Nikon 70-200/2,8 VR II – f2,8, 1:1 detail

Nikon 70-200/2,8 VR II - f3,5

Nikon D700 – Nikon 70-200/2,8 VR II – f3,5, 1:1 detail

Nikon 70-200/2,8 VR II - f3,5

Nikon D800E – Nikon 70-200/2,8 VR II – f3,5, 1:1 detail

 

Nikon 300/2,8 VR I

Nikon 300/2,8 VR I - f2,8

Nikon D700 – Nikon 300/2,8 VR I – f2,8, celý snímek

Nikon 300/2,8 VR I - f2,8

Nikon D800E – Nikon 300/2,8 VR I – f2,8, celý snímek

Nikon 300/2,8 VR I - f2,8

Nikon D700 – Nikon 300/2,8 VR I – f2,8, 1:1 detail

Nikon 300/2,8 VR I - f2,8

Nikon D800E – Nikon 300/2,8 VR I – f2,8, 1:1 detail

Nikon 300/2,8 VR I - f3,5

Nikon D700 – Nikon 300/2,8 VR I – f3,5, 1:1 detail

Nikon 300/2,8 VR I - f3,5

Nikon D800E – Nikon 300/2,8 VR I – f3,5, 1:1 detail

 

Jelikož sem tam fotím i staršími manuálními skly, byl jsem zvědavý, jak se poperou s 36Mpx. Když Nikon D800 vyšel, hodně lidí mluvilo o tom, že objektivy nejsou stavěny na to, aby takové rozlišení zvládly. Mno, nemyslím si to :)

 

Helios 44 58mm f/2

Helios 44 58mm f/2 - f2

Nikon D700 – Helios 44 58mm f/2 – f2, celý snímek

Helios 44 58mm f/2 - f2

Nikon D800E – Helios 44 58mm f/2 – f2, celý snímek

Helios 44 58mm f/2 - f2

Nikon D700 – Helios 44 58mm f/2 – f2, 1:1 detail

Helios 44 58mm f/2 - f2

Nikon D800E – Helios 44 58mm f/2 – f2, 1:1 detail

 

Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye

Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye - f8

Nikon D700 – Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye – f8, celý snímek

Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye - f8

Nikon D800E – Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye – f8, celý snímek

Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye - f8

Nikon D700 – Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye – f8, 1:1 detail

Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye - f8

Nikon D800E – Zenitar-M 16mm f/2.8 Fisheye – f8, 1:1 detail

 

Trioplan 100mm f/2.8

Trioplan 100mm f/2.8 - f2,8

Nikon D700 – Trioplan 100mm f/2.8 – f2,8, celý snímek

Trioplan 100mm f/2.8 - f2,8

Nikon D800E – Trioplan 100mm f/2.8 – f2,8, celý snímek

Trioplan 100mm f/2.8 - f2,8

Nikon D700 – Trioplan 100mm f/2.8 – f2,8, 1:1 detail

Trioplan 100mm f/2.8 - f2,8

Nikon D800E – Trioplan 100mm f/2.8 – f2,8, 1:1 detail

Trioplan 100mm f/2.8 - f4

Nikon D700 – Trioplan 100mm f/2.8 – f4, 1:1 detail

Trioplan 100mm f/2.8 - f4

Nikon D800E – Trioplan 100mm f/2.8 – f4, 1:1 detail

 

Postřehy…

– s D800E je těžší pořídit ostrý snímek než s D700, sebemenší neostrost, či pohyb objektu se na 36Mpx projeví (sem zvědavej na makro… uff)
– CF karta Sandisk Extreme 60 MB/s v pohodě stačí na plynulé používání při focení 14bit lossless compressed RAW souborů (cca 40-45MB)
– PC a LR to taktéž zvládají, jen budu muset trošku změnit workflow, abych ušetřil čas při vytváření 1:1 náhledů (i5 3570K, SSD disk 500MB/s, 8GB RAM)
– objektivy nemají s vysokým rozlišení vůbec žádný problém
– D800E měří expozici trošku více do tmava (ale zatím jsem ji pořádně nenastavoval)
Nikon D700 fullsize samples
Nikon D800E fullsize samples

 

Úprava workflow

Workflow v Lightroomu jsem trošku upravil, abych zbytečně nečekal na generování náhledů. Již při importu nechávám vytvořit náhledy velikosti Standard. To nějakou chvilku zabere, ale s tím problém nemám. Problém ale nastává při generování 1:1 náhledů. To jsem vyřešil tak, že náhledy velikosti Standard mám nastavené ty největší možné, abych nemusel fotku proklikávat do 1:1 náhledu. Není to to úplně ideální na kontrolu přesné ostrosti, ale na první preselekci to stačí. Jakmile vyberu fotky, u kterých jsem si opravdu jistý, že je upravovat ani publikovat nikdy nebudu, smažu je a zbylým vygeneruji náhledy 1:1 dávkově. To opět zabere čas, který ale můžu strávit jakkoliv jinak. Poté co se náhledy vygenerují a já mám horkou kávu na stole .) se můžu pustit do pixel peepingu ;) Na netu jsem našel článek, že navýšení hodnoty CameraRaw Cache na 20GB může rapidně zrychlit práci v Develop modulu. To jsem udělal a téměř nepociťuju rozdíl oproti práci s RAWy z D700.

 

Užitečné odkazy:

Článek o užitečnosti SDD disku ke zrychlení Lightroomu
Srovnání D800E a Hasselbladu H4D40
Ken Rockwell a jeho recenze D800 a D800E
NikonRumors – pro představu toho, co jsem myslel slovem „detaily“ :)
NikonJin.com a jeho pěkná prezentace Nikonu D800