Fotím Art Sigmou!
Aneb jak se mi dostala do ruky další Sigma ArtČasto jsem měl v internetových diskuzích pocit, že všechny ty války Canon vs. Nikon končí tam, kde někdo vytáhne Sigmu. Canonista i Nikonista se semknou, stanou se z nich nejlepší přátelé a vyráží spolu do souboje proti člověku, který si dovolil zmínit objektiv Sigma! Posíleni společnou nenávistí využívají všech nechutných praktik a posměšků (které dříve na sobě navzájem trénovali), aby chudáka Sigmáka zneškodnili, potupili a nechali ho zemřít pomalou smrtí… a demonicky se u toho smějí. Takto to opravdu dřív vypadalo… pak vznikla Sigma Art…
Jak jsem k Artu přišel?
Kolem konce roku 2012 uvedla Sigma na trh první Art objektiv, jednalo se o 35mm f1,4. V té době jsem měl Nikona 28/1,8G (super sklo) a Nikona 50/1,4 AF-S (trošku blatíčko), ty jsem vyměnil za novou Sigmu 35/1,4 Art a troufám si tvrdit, že to byla sakra dobrá výměna. Mám kamaráda, který vlastnil Nikkora 35/1,4 a samozřejmě padly nějaké ty vtípky na onu Sigmu. Ale i kamarád časem pochopil a přiznal, jak hloupý byl, když se díval jen na značku objektivu a nikoliv na jeho kvalitu. Sigma 35/1,4 Art strčila Nikon do kapsy a co na tom bylo nejvtipnější… za polovninu ceny.
Optická kvalita (ale i tak konstrukční) je u objektivů řady Art skvělá. Skla jsou těžší a rozhodně nevyvolávají pocit nějakého plasťáčku (815g vážící padesátka je dost macek). Samozřejmě nezůstalo jen u pětatřicítky. Sigma přidala pevnou padesátku a pak také dvě skla na cropové foťáky – dost unikátní zoom 18-35/1,8 Art a seťák 24-105/4 Art se stabilizací.
Sigma 24/1,4 Art
Nejnovějším přírůstkem do Art rodiny je objektiv Sigma 24mm f1,4 a já jsem měl o víkendu možnost jej vyzkoušet (velké díky patří kamarádu Viktorovi a jeho Půjčovně fototechniky). Rozhodně jsem nedělal žádný super sofistikovaný studiový test. Hodil jsem objektiv do batohu (samozřejmě velmi opatrně :-P) a vyrazil se psy do lesa. Hned první věc, kterou jsem chtěl vyzkoušet byla samozřejmě hloubka ostrosti a schopnost objektivu odpíchnout zaostřený objekt od pozadí. Přecejen 24mm už je na fullframe dost široká záležitost, tak jsem se bál, aby nebyla hloubka ostrosti již moc velká. Ale už při prvním snímku bylo jasné, že strach není na místě. Clona 1,4 na fullframe prostě funguje a hloubka ostrosti a zachování prostoru je úžasné.
Bohužel hned druhá věc, kterou jsem musel řešit byl front focus. Bylo to nemilé překvapení, protože moje pětatřicítka i zapůjčená padesátka ostřily naprosto přesně. Zalovil jsem v D800E a našel AF fine tune, bohužel jsem se ale dostal do fáze, kdy hodnota +10 mi přišla ještě málo a +11 už zase moc :-( Toto bylo opravdu smutné zjištění. Ale zase na druhou stranu, jedná se o úplně první várku a navíc Sigma umožňuje seřízení pomocí usb docku. Takto nešťastně zafungoval jen tento zapůjčený kus, druhý byl již v pořádku. Nicméně, pokud se rozhodnete si novou Sigmu Art koupit, určitě si zkontrolujte přesnost ostření.
Ostrost
Ostření je odpovídající typu objektivu – svižné, přesné (vynechám-li front focus). Ostrost a kresba je věc, která zajímá asi všechny zájemce o koupi objektivu. Bohužel tohle bude asi dost krátký odstavec. Já totiž nemám slov. Jak říkám, nejsem kamarád s žádnými studiovými testy, křivkami a podobnými věcmi… nerozumím tomu. Ale rozumím tomu, co vidím. A to, co jsem viděl je skvělé. Podle mě je objektiv ještě o kus ostřejší než padesátka a pětatřicítka. Ve spojení s Nikonem D800E se pak nebavíme o vykreslené srsti, ale o struktuře pokožky. A ano, pořád jsme na otevřené cloně, tj 1,4. Nemám co víc bych napsal. Obrazové vady jsem ani v protisvětle žádné nezaznamenal. Tato Sigma je opravdu absolutní top a vedle objektivů jako je Nikon 70-200/2,8 nebo 300/2,8 se rozhodně nemusí vůbec stydět.
Extrémní výstupy
Po publikaci fotky šeltie (výše) jsem zaznamenal pár zajímavých názorů na to, že hloubka ostrosti je již příliš malá a že fotka je přeostřená. Vnímání hloubky ostrosti a toho, jak se člověku fotka líbí nebo nelíbí je velmi individuální záležitost. Začínal jsem fotit s crop foťákem a měl jsem objektiv se clonou 5,6. Časem přišly objektivy f4 a také f2,8. Moje první pevné sklo Nikon 50/1,8, nasazené na D300s, pro mě bylo zázrakem, co se hloubky ostrosti týče. Pak přišel fullframe… a po něm skla se světelností 1,4 se kterými se opravdu dostávám na extrémně malou hloubku ostrosti. Mám teleobjektiv, který fotí moc placatě, fisheye objektiv, který fotí moc zahnutě… a další do sbírky je Sigma 24/1,4 Art, která má extrémně malou hloubku ostrosti a v kombinaci s D800E jsou výstupy super ostré. Ostrost je navíc umocněna nízkou hloubkou ostrosti. Já osobně právě toto považuji za výjimečné. Pokud si koupíte Sigmu 24/1,4 a budete s ní chtít fotit jako s 50/2,8, tak si ušetřete kačky a kupte si 50/2,8 :-)
Co s 24mm fotit?
Cokoliv vás napadne. Zkusil jsem širší záběry, zkusil jsem portrét. S 24mm se krásně vlezete do místnosti a naopak na otevřeném prostranství uděláte super široký záběr. Kdo chce clonit, ať si cloní a kdo nechce, tak na plnou díru se hezky pěkně vyřádí. Pro mě by toto sklo bylo asi nejzajímavější v extrémním využití, tj buď fotografování na velmi krátkou vzdálenost (několik desítek cm) a nebo naopak na velmi široké záběry u který díky cloně 1,4 stále dokážete odpíchnout hlavní objekt od pozadí.
Závěr
Kdybych neměl Sigmu 35/1,4 Art, tak bych si novou čtyřiadvacítku asi určitě koupil. Takto vím, že bych ji moc nevyužil, nebo bych musel poslat pětatřicítku z domu – a to nechci :-) Určitě ale doporučuji každému fotografovi si alespoň vyzkoušet, jak se s pevnými skly řady Art fotí. A úplně na závěr, pokud někoho zajímá, jak se na k tomu staví CEO ze Sigmy, tak tady je krátký článek.
Zajimave. Mela bych dotaz, mam D300 a uvazuji nad koupi prave 50mm 1.4 AS-F. Nebo mam radsi jit do te Sigmy? Popripade kterou z nich?24?35?
To asi dost záleží na tom, co a jak chcete fotit… žádné sklo není univerzální, každé se hodí na něco jiného.
Jak psal Jirka, je to strašně individuální. Pokud můžu doporučit, tak určitě nebrat Nikon 50/1,4 AF-S. Ta kresba na 1,4 je děsivá. Raději koupit Nikon 50/1,8 AF-S, který je podle mě opticky lepší a je o polovinu levnější.
A pokud chcete pevnou padesátku, tak neřešte jestli 35 nebo 24… Nikon 50/1,8 AF-S je dobrej a stojí 5000kč. Sigma 50/1,4 Art je supergalaktickyúžasná :-) ale stojí 20000kč. Je jen otázka, kolik do toho chcete vrazit.
Sigmu 50/1,4 Art jsem měl půjčenou a jen tak pro radost jsem s ní cvakl pár fotek v kavárně a je stejně super jako ta 24mm o které píši ve článku. Odkaz na fotky zde: https://goo.gl/Xpvn21
Chtela bych neco hlavne na portrety a uprimne v technice se uplne nevyznam. V soucasne chvili mam starsi 35mm 1:2AF D a prave na 50 mm 1,4G AF-s jsem slysela chvalu. Samozrejme, ze cena je vyssi, ale rekneme, ze tech 10t bych do toho investovala…
Pokud jste na 50/1,4 slyšela chválu a fotky z ní se Vám líbí tak s chutí do toho :-) já jsem své napsal. Nejlepší je vždycky sehnat někoho, kdo daný objektiv má a prostě si jej vyzkoušet.
Já tu Nikon 50/1,4 AF-S taky měl a byť jí dost lidí chválí, tak mám dost podobnou zkušenost jako Ondra, byl jsem z ní dost zklamanej. Na 1,4 víceméně nepoužitelné (pravda, fotím na 36Mpix, kde se nic neodpouští a jsem hodně náročnej), slušně začínala kreslit na f2-2,8 a jelikož vlastním 24-70/2,8, tak to pro mě ztratilo význam. Teď mám Sigmu 35/1,4 ART a to je prostě úplně jiný kafe! Stejně jako 24 a 50. Taky o nich uvažuju, ale nespíš si počkám, až (jestli) bude 85/1,4, tu bych užil asi víc a všechny prostě mít nemůžu … nebo můžu, ale doma bych byl definitivně za blázna :D
Ona ta „stará“ Sigma 85/1,4 je takový předchůdce řady Art. Nenese to označení, ale je to opticky na stejné úrovni. Konkrétně se jedná o Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM. Tak vyzkoušej a uvidíš ;)
Take jsem vlastnila Nikon 50/1,4 AF-S a vzdala jsem se jí ve prospěch 1,8 a nelituji. S tou Sigmou Art jste mi teď ale hodně pobláznili hlavu…:-D
Zajímavý článek. Loni jsem váhal mezi starší 50-kou od Sigmy, ale známý mne umluvil na Art řadu. Sice jsem čekal 3 měsíce (červenec-říjen), ale čekání stálo za to.
To co z ní leze je nádherné, sice mám Canon EOS 600D, ale i tak je to pecka.
Takže novou řadu Art lze jen doporučit :-)
Jojo, jsou to prostě super skla :)
Sigma dělá parádní skla. Používám Art kousky pro Sony E a spokojenost. Znám i pár lidí, kteří s nimi i za cenu ořezu fotí i s FF A7/A7r – a ne kvůli finanční tísni :)
Nějakou nenávist vůči Sigmě nepozoruju, spíš naopak, ale asi to je tím, že nepročítám diskuze, kde se shlukují retardovaní jedinci, kteří jsou schopní se hodiny, dny, i týdny hádat o nesmyslech typu NIKON vs. CANON. :D
Moc zajímavý článek. :-) Chtěla jsem zeptat, váhám mezi 24 a 35mm. Mám už 85tku na portréty, nedám na ní dopustit, jen není pro malé prostory…A ty artovky mi padly do oka, právě díky jejich světelnosti a perspektivě při focení lidí, jen nevím, jestli 24mm není už moc široké na ff.
Nejlepší je jít do obchodu a vyzkoušet. Určitě se pak dá třeba na Flickru vyhledat fotky focené na 35mm a 24mm a porovnat co by se Vám hodilo/líbilo více :-)
Na FF, kdych měl 85, tak bych asi vzal 24. Ale to je strašně individuální rozhodnutí.
Malé prostory jsou problém… Proto bych se připojil k Ondrovi – přijít blíž, to je (zpravidla) sranda. Horší je, když už není kam couvat! Potenciální soudkovité zkreslení, vinětace atd. na širším ohnisku jsou kraviny, kterejma se straší malé děti. V místnosti s lidmi jde o atmosféru a zachycení okamžiku…
Souhlas s Tomem.
Právě na malé prostory a focení vnoučků Nikonem s DX čipem sem si koupil Sigmu 18-35 f1,8 Art na DX a i když sem pořádně nedovedl odhadnout, na co jiného bych ji ještě mohl potřebovat, sem rád, že odhodlání zvítězilo nad pochybnostmi dřívější „kvality“ značky Sigma, je to opravdu suprové sklo!!
V malých prostorech je celkově problém něčím fotit a nedeformovat objekty na snímku. Už jsme si zvykli, že nám digitální foťáky zabírají velkou část místnosti kousek od nás, deformovanost „neřešíme“ (jak kdo, jak kdy a jak u čeho), ale vezměte si do ruky starý kinofilmový fotoaparát (dnešní fotografickou hantýrkou FF nebo FX rozměr) se základním objektivem (já mám na něm napsáno 2,8/53), pohlédněte do hledáčku a se zděšením zjistíte, jak jste svoje ratolesti v místnosti mohli fotit?
Proto sem za tuto Sigmu 18-35 opravdu rád a nejsem sám, v rodině už máme dvě a samotné focení je potřeba si hlídat co nejvíce na 35mm (pro co nejmenší deformovanost) a když to nejde jinak, je přece zoomová, úžasná věc do místnosti s bonusem optické kvality a vysoké světelnosti navíc, že i hloubka ostrosti je na DX čipu malá!!
A další využití? Přece na vnitřním focení památek bez blesku, v přírodě, jednoduše kde se dá využít širokost i trochu zoomu, když rozsah nestačí, zrcadlovka má tu úžasnou možnost, že nasadím jiné sklo, ale prakticky ji nesundávám/e.
Dobrý den Ondro,
díky za velmi zajímavý článek. Doporučil byste Sigmu Art 18-35 pro krajinářskou fotografii? Děkuji
Arnošt
Dobrý den,
já bych doporučil Sigmu Art 18-35 tak nějak obecně :-) Je jedno jestli na krajinky, reportáž, nebo portrét. Je to podle mě super sklo.
Zdravím Ondro, mluvíte mi z duše. Jen bych potřeboval, zda byste mi neposlal nějaký portrét z té 35/1,4 na plnou díru nebo max +1 clonu- Vlastním jen pevná skla od minolty a taková 50/1,4 je vynikající, ale furt mě to táhne k té 35/1,4. Viděl jsem z ní spoustu fotek, ale všechno bylo strašně malé a na serverech, kde se, při uploudu, jaksi degraduje obraz. Jsem, více méně, čistý portrétista a dělám street a tam si myslím, že bych tu pětatřicítku využuil skvěle. Pokud to neděláte, tak se nedá nic dělat, ale přivítal bych fotku člověka, který ví, co s foťákem dělat a není to jen kecálista. Moc díky, Jarda.
Ahoj Jardo, rád poskytnu nějaké 1:1 ukázky. Sigmu používám v podstatě pořád na clony 1,4-2, takže bude z čeho vybírat. Hoďte mi Váš dotaz na mail a já pošlu obratem fotky.
Stále se rozhoduji mezi 35 a 24. Nyní fotím na aspc ale do budoucna určitě uvažuji nad ff. Nevíte poradit? Díky :)
Ahoj Tome, tady není moc co radit. Sigma Art 24/1,4 vs 35/1,4 jsou identická skla s rozdílným ohniskem. Kvalitou neuděláte chybu ani u jednoho. Rozhodněte se podle toho, jaké ohnisko vám bude více vyhovovat.
Nejlepší je obě skla vyzkoušet – http://www.pujcovnafototechniky.cz – a uvidíte.
To Vám nikdo neporadí. Podstatné je, jaké ohnisko preferujete nyní. Například v Zoneru si snadno zjistíte, jakými ohnisky nejčastěji fotíte. Podle toho se zařiďte. Ptát se někoho, jaké ohnisko si pořídit nemá vůbec smysl. Stzejně, pokud do FF půjdete, tak vám to okamžitě rozhodí vidění a budete se s tím chvíli potýkat, než to sedne. Já jsem hodně používal na APSc 50/1,4, ale pro to, na co jsem to používal, je to s FF nepoužitelné a pořídil jsem 85/1,4, což je, zhruba, totéž. Jestli jste na portréty, tak na 24 rychle zapomeňte, možná i na tu 35/1,4. Máte někde fotky? Podle toho by se to dalo určit snáz, než jen takhle.
Dobrý den, jen bych chtěl říci, že pokud fotít na APSc a neuvaqžujete o full frame, tak nemá moc smyslu cpát do jakékoli sigmy ART takové peníze. Na APSc je to trochu lepší objektiv, skutečná kvalita vyleze až na FF. Mám sony nex 5n a Sony A7 a je to nebe a dudy. Zkrátka, podobné rozlišení čipu při polovičním, rep. dvojnásobném rozměru čipu se musí někde projevit. A není to jen velikostí čipu primárně, ale taky proto, že při použití FF skla na polovičním čipu využíváte jen polovinu vstupní čočky a následně celé sestavy, takže vám strmě padají MTF křivky. Přirovnal bych to ke dvěma kýblům plným vody, kdy na jednom je navařena trubka 1 coul a na druhé s poloviční plochou průřezu. Taky nemůžete očekávat, že ve druhém případě vyteče voda rychleji nebo stejně rychle. I optika má rozlišení a to je, pro kvalitu kresby, podstatné.
Jarda Orlík > nemáš tak zcela pravdu, existují i ART Sigmy určené výhradně pro APS-C foťáky a do nich se vyplatí investovat. Já mám 18-35/1,8 i 50-100/1,8 a s ničím jiným už v podstatě nefotím.