OSTRÉ, ČI NEOSTRÉ?
Toť otázka...Na začátku svých kurzů focení se vždy ptám účastníků, jaký konkrétní problém je trápí nejvíce, abychom se na něj mohli zaměřit během kurzu individuálně. 95% lidí odpoví: „můj problém je neostrost fotek.“ V následujícím článku se pokusím vysvětlit jak se vyhnout základním problémům, kvůli kterým neostrost vzniká.
Typy neostrosti
Je potřeba si uvědomit, proč jsou fotky neostré. Důvodů může být několik a každý z nich je pak samozřejmě řešen jiným způsobem. Jakmile víte, co je důvodem neostrosti, je pro Vás mnohem jednodušší jej odstranit. Pojďme si je tedy projít pěkně postupně.
Neostrost způsobená třesem rukou
Tuto neostrost poznáte jednoduše tak, že neostrá je celá fotka. Nikde na ní s největší pravděpodobností nenajdete ostré místo. Často je také viditelný pomyslný „směr“ neostrosti, který kopíruje pohyb foťáku zaznamenaný po dobu otevřené závěrky. Dle mého názoru je toto nejjednodušeji eliminovatelný typ neostrosti. Jak tedy na to?
Vyfotíte fotku, kouknete na ni a je celá rozmazaná. První věc kterou v takovém případě musíte udělat je kontrola expozičního času, protože pokud je příliš dlouhý, je to právě třes vašich rukou, který neostrost způsobil. Čas, který takzvaně udržíte v ruce je velmi individuální, ale existuje pravidlo, které říká, že se jedná zhruba o obrácenou hodnotu ohniska na kterou fotím. Fotím-li tedy na ohnisko 200mm, měl bych si dát pozor, aby časy byly 1/200 a kratší (1/320, 1/640 atd.). Důležité je při odhadu udržitelného času nezapomenout na crop factor vašeho foťáku (pokud nevlastníte full frame přístroj) a vynásobit jím ohniskovou vzdálenost (Canon 1,6x nebo 1,3x, Nikon 1,5x, Olympus 2x).
Toto je jediný typ neostrosti od které vám pomůže stabilizace, která díky pohyblivým členům v objektivu (nebo na snímači např. u Sony) tyto otřesy kompenzuje. Logicky z toho také vyplývá, že stabilizace bude užitečnější na delších sklech. Proč? Pokud mám širokoúhlý objektiv a fotím na ohnisko např. 18mm, podle vzorce mi vychází čas 1/18 a kratší, což většinou nebývá problém. Museli byste fotit opravdu ve velké tmě, aby Vám takto dlouhý čas nestačil. U objektivu dlouhého 300mm je to pak čas 1/300, což už problém být může, pokud fotíte například v lese, nebo v podvečer. V potaz je také potřeba vzít váhu objektivu, která způsobuje to, že se vám ruce třepou víc :)
Tip: Pokud nechcete zvyšovat hodnotu ISO, nemůžete už odclonit a nemáte ani stabilizaci, není pro vás situace úplně ztracená. Vždy se dá pomoci pevného postoje, zapření rukou a trochu koncentrace docílit ostrých fotek i při né úplně bezpečných časech.
Neostrost na levé fotografii způsobená třesem rukou kdy při ohnisku 300mm byl použit čas 1/250s. Pro bezpečnější čas bychom museli více odclonit, nebo zvýšit ISO. I přesto, že byla fotografie napravo focena na 1/250s, je ostrá. Mnohdy stačí se o něco opřít, sednout si, lehnout si a je to.
EXIF obou fotografií je identický: čas 1/250, f3,2, ISO1250, 300mm
Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy
Kurzy fotografování psů
Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.
Kurzy Lightroom Classic
Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom Classic není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.
Individuální kurzy
Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.
Zaostřeno na špatné místo
Pokud máte fotku neostrou kvůli tomu, že se vám třesou ruce, nebude na ní ostré nic. Pokud ale fotoaparát zaostří na jiné místo než jste chtěli, bude na fotce existovat místo, které ostré je. A to je to místo, kam jste zaostřili. :-) I v tomto případě je náprava jednoduchá. Podívejte se do hledáčku a namáčkněte. A znovu a znovu a znovu. Většina fotoaparátů je nastavena tak, že při namáčknutí se zvýrazní ostřící bod na který je ostřeno (některé jej mají viditelný i bez namáčknutí). Musíte tedy vždy namáčknout, dát fotoaparátu čas a až uvidíte že je zaostřeno (dá se nastavit pípnutí), tak domáčknout. Rychlost ostření je pak závislá na množství světla na scéně, kvalitě objektivu i těla.
Co je tedy důležité? Vědět na který ostřící bod ostříte. Otevřete manuál a hledejte! Nastavte si foťák tak, abyste to byli vy, kdo určuje ostřící body. Pak už se vám (skoro :-P) nikdy nestane, že bude zaostřeno někam na plot za psem. Protože vždy dáte ostřící bod na psa a až potom budete fotit. Budete mít ostření pod kontrolou.
Tip: Pokud fotíte portréty psů tak, že nejprve zaostříte, poté překomponujete a až následně domáčknete, dejte si pozor, abyste měli nastaven režim AF-S/One-shot AF (Nikon/Canon). Ten funguje tak, že namáčknutím zaostříte na daný ostřící bod a poté již foťák nepřeostřuje i když překomponováním ostřící bod přesunete. Při nastavení AF-C/AI Servo (Nikon/Canon) by se stalo právě to, že by fotoaparát přeostřil na místo, kam překomponováním posunete ostřící bod. Obecně doporučuju tuto metodu překomponování nepoužívat a využívat i jiné ostřící body, než ten uprostřed, ale o tom podrobněji někdy jindy. :-)
Neostrost způsobená pohybem foceného objektu
Dnešní uspěchaný svět je celý v neustálém pohybu a tak umění vyfotit ostře něco, co se nehýbe je sice fajn, ale často to nestačí. Pohybová neostrost vzniká jednoduše tak, že to, co fotíte se během doby, kdy je otevřená závěrka fotoaparátu, stihne otisknout na snímač více než jednou – protože se to hýbe z místa na místo. Pohybovou neostrost poznáte tak, že většinou je kolem pohybujícího se objektu ostré místo (pokud jste zaostřili správně), ale samotný objekt je rozmazaný.
Vždy je tedy potřeba závěrku otevřít jen na dostatečně krátkou dobu a zároveň mít v daný moment na běžícího psa správně zaostřeno (tady doporučuji AF-C/AI Servorežimy). Jak ale zjistit ten přesný a správný expoziční čas? Je to 1/800, 1/1600 nebo 1/4000? To bohužel říct nelze, záleží totiž na tom, co fotíte a jak daleko od Vás se tento objekt pohybuje. Vždy je potřeba si to vyzkoušet a čas zkracovat tak dlouho, dokud fotka nebude ostrá. Já jsem takto přišel na své první agility závody s poučkou „na zmražení pohybu ti stačí čas 1/200“ a dovedete si představit, kam všechny fotky šly :-) Časem jsem přišel na to, že 1/1000 je zhruba hranice, pod kterou když při focení psích sportů jdu, je to velký risk. Většinou tedy volím časy 1/1250 a kratší i za cenu vyšší hodnoty ISO.
Jak jsem psal výše, zvolení expozičního času za účelem eliminace pohybové neostrosti je velmi rozličné v závislosti na tom co fotografujete. Pro příklad uvedu fotografování vystřelené kulky. Čas 1/8000 na to samozřejmě nestačí. Proto je potřeba použít blesky, které umějí bliknout na pouhou 1/37000 sekundy. Expoziční čas sice nastavíte dlouhý (například půl sekundy), ale pokud budete fotit ve tmavé místnost, na snímači nevznikne žádný obraz. Při bliknutí bleskem se pak na fotce objeví jen to, co je v ten moment nasvíceno a jen na tak dlouho na jak dlouho je to nasvíceno. Tadááá, fotka kdy vystřelená kulka právě proniká do plechovky piva a vše je dokonale ostré je na světě. Podobně se fotografují i snímky, kdy mají kolibříci ostrá křídla. Protože na tento pohyb 1/8000 taky nestačí.
Závěrem
Kritickým nastavením, díky němuž se dokážete vyhnout neostrosti způsobené třesem rukou a pohybem foceného objektu, je tedy nastavení expozičního času. Další důležitou věcí je pak to, kam ostříte. Pokud si tyto dvě věci zvládnete hlídat, jste za vodou. Samozřejmě jsem ani zdaleka nevyčerpal celé téma ostrosti a samotného ostření. Ale ze zkušenosti z kurzů vím, že takto položený základ pomůže velké většině těch, kteří problém s ostrostí na svých fotkách mají.
určitě jsem si z toho vzala cenné rady jinak kolikrát i když ostřím na oči (zatím převážně lidi) tak mám pocit že to není tak ostré jak by to mohlo být hlavně když chci fotit třeba na f/1.8 50mm a když zvýším pro lepší ostrost tak zas pozadí není jak bych si představovala takže vaše fotky perfektně ostrej pes, rozmazaný pozadí je mi stále záhadou a doufám, že na to brzy přijdu nebo by bylo fajn věnovat tomu článek sám o sobě :)
O takovém článku určitě uvažujeme :) Jen musíme vymyslet kdo ho napíše :)
Teda, musím říct.. super. Stránka nemá chybu a jsem ráda, že jsem u jejího začátku a že budu nadále moct sledovat Vaše články. Palec nahoru opravdu a Ondro, tenhle článek je parádní. :-)
Díky moc za zpětnou vazbu, jsem rád, že se článek líbí a doufám, že bude hodně lidem i užitečným.
Hezký článek psaný srozumitelnou řečí :) Jen by mě zajímalo jestli i vy, „profesionální fotografové“ používáte při ostření manuál, či automat?? Já osobně na manuál fotit nemůžu, protože nosím čočky a když se dívám jen jedním okem, zdá se mi, že je to ostré, jenže ono to ostré není :( Zajímalo by mě, zda s tím má problém i někdo jiný? :) Jinak chválím za nápad na vytvoření tohoto webu, přeji hodně čtenářů a dávám velký palec za design! ;)
Já osobně sem tam ostřím i manuálně, ale je to spíše výjmečné a velmi specifické. Takže 99% fotek co publikuji jsou foceny pomocí AFka (pokud to teda nejsou fotky manuálním sklem, kde samozřejmě ostřím manuálně ;))
Iveto mám ten samý problém. Vidím špatně havně na pravé oko kterým zrovna fotim, a bez brýlí (jakože je normálně nosím jen na řízení) časte nerozeznám co je zrovna ostré. Zdá se mi, že čím delší ohnisko tím je to horší. Ostřím automaticky, manuálně jen když fotím svýho černýho psa, nebo starými skly. Doufala jsem, že to vyřeším čočkama, protože když si zapomenu brýle, tak většinou nahraná. Nebo jako řešení použvám live view, ale to spíš vyjmečně.
Super a krásně srozumitelně popsané.Díky článkům jsem si hodně věcí srovnala v hlavě a utvrdila se v tom, že fotit na automat není ono, i když to lepší foťák asi zvládne docela dobře.
Zrovna nedávno jsem se ve skupině na fb ptala na nastavení času, versus clona a ISO a bylo mi řečeno, proč nefotím na automat :-) že si s tím foťák poradí.Ale to já nechci, kromě ostření, to používám většinou opravdu automat.
Takže přesně nějaké takové články mi chyběly, jsem moc ráda a určitě se díky Vám budu učit dál a časem se naučím i pořádně fotit, tak abych byla se svými fotkami spokojená!!!
Takže přeji hodně dobrých nápadů, příjemných čtenářů a už se těším na další a další články :-)
Díky moc za pozitivní reakci :)
Parádní stránky a články. I přesto, že nefotím psy, tak se mi rady velmi hodí. super nápad a myslím, že je hodně lidí ocení! DÍKY! :-)
Tak to mame radost ;-) web bude sice zameren na fotografii psu, ale co si budeme povidat, ono je celkem jedno co clovek foti a hodne tech zalezitosti funguje porad stejne :-)
Vážně super stránky!! :)
Díky :)
Ondro, mohl bys mi prosím poradit, kam ostříš při dogfrisbee v situaci, kdy chceš mít ostrého psa i člověka?
Ahoj, v případě kdy chceš mít ostré oba, tak to není o tom, kam ostříš, ale o tom, aby se oba nacházeli z tvého pohledu v jedné rovině. Pokud tomu tak je, tak je jedno jestli ostříš na psa nebo člověka.
To je vlastně taky pravda… Děkuju:)
Ještě bych zmínil vliv difrakce, sám jsem si několikrát naběhl a nastavil automaticky příliš velké clonové číslo a pak se divil, kde je na portrétu ostré oko. U dnešních pidiformátů snímačů to začíná být poměrně důležité. Chce si to sklo pořádně otestovat a najít si onen „sweet-spot“, kdy ještě sklo ostře kreslí. Moje zkušenost říká, že na APS-C s krátkým nebo středním tele to bývá max. 5.6… Někdy zazlobí i stabilizace a na stativu nebo při možnosti pevné polohy je lepší jí i vypnout. To už mluvíme ale o extrému, kdy je obecně lepší ruční ostření. Jinak super články, stručně a dobře podáno..
Ahoj, díky moc za zastavení :) i doplnění dalšího zajímavého faktoru.