Sony Alpha A7 Mark III
Chystám přechod z Nikonu na Sony?Přiznávám, že vlastně vůbec nevím, jak to celé začalo. Trh bezzrcadlovek nijak nesleduju, jen velmi z dálky. Olympus znám od Petra Bambouska a měl jsem ho možnost vyzkoušet, protože mi jej české zastoupení značky Olympus zapůjčilo. Fuji znám přes půjčovnu fototechniky, nikdy jsem to neměl v ruce ani o tom nic nečetl. A Sony? Příznávám se, jsem v podstatě vůbec nezaznamenal, že nějaké Sony foťáky existují (trošku přeháním). Zahlédl jsem model A9, o kterém psal Martin Kozák a jednou nebo dvakrát jsem měl na kurzu člověka, který měl nějaký Sony foťák nižší řady. A najednou jsem stál před dveřmi brněnské půjčovny fototechniky a od Viktora si přebíral Sony A7 Mark III, Sony FE 35/1,4 a Sony FE 70-200/2,8. Svět se zbláznil.
Celý článek nemá za cíl být nějakou technickou recenzí. Takže pokud hledáte tabulky, čísla a laboratorní testy, doporučuji navštívit dxomark.com nebo nějaký podobný server. Text níže je založený jen a pouze na mých zkušenostech a znalostech (které nemusí být správné) a zhruba čtyřdenním soužití s foťákem Sony Alpha 7 III. Nafotil jsem 2000 fotek z nichž asi 800 bylo focení menší zakázky. Za zapůjčení veškeré techniky děkuji Viktoru Šulcovi a jeho půjčovně fototechniky.
Sony Alpha A7 Mark III, 1/1600s, f/2.8, ISO800, 198mm (Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS)
První dojmy? Menu zabiják!
Rád bych potkal člověka, který vymyslel strukturu a ovládání menu tohoto foťáku. Fakt jo. Zeptal bych se ho na jedinou otázku: „Proboha proč?“ To menu je fakt hrozný a nikdo mě nepřesvědčí o opaku. Prostě je. A co považuju za vůbec nejhorší? Nikde na foťáku není tlačítko, které by u položek v menu zobrazovalo nápovědu (Nikon ho má, je označeno otazníčkem). Řekli byste si, že to přece není potřeba. Člověk fotí 10 let, prošlo mu rukama hromada foťáků, tak tomu musí všemu rozumět, že? Víte, co je Face Prty in Mlti Mtr? Já ne. Takže asi tak.
Máte hrozný menu, bez nápovědy, plné podobných srandiček, zkratek a novotvarů, takže logicky přijde na řadu listování manuálem. Já osobně postupuju tak, že první se snažím pochopit všechny funkce, které foťák má a potom hledám vhodné nastavení těch zajímavých funkcí na volitelná tlačítka. No a co člověk nenajde, po třech hodinách listování manuálem a vyhledávání různých položek menu? Vstoupíte do části, kdy tlačítkům přiřazujete funkce a tam na vás vykoukne „In-Camera Guide“. Ano, je to možnost nastavit si na tlačítko nápovědu. Too late. Je to špatný, ale prostě se tím prokoušete a pak to vytěsníte z paměti jako silně traumatický zážitek. Tak, hejt na menu, done.
Ergonomie
Ještě chvíli budu kritizovat. Máme za sebou několik (desítek) let vývoje zrcadlovek a každý nový model přichází s tím, že se lépe drží, má vychytanější umístění tlačítek, tlačítka se lépe mačkají a prostě to celé padne do ruky jak prdel na hrnec. No a tady se někdo rozhodl, že tu prdel udělá hranatou. Nebude to tak rozsáhlý hejt jako na menu, zkrátím to na jedno slovo: nepochopitelné. Foťák je oproti D800E malý a paradoxně to není změna k lepšímu. Blbě se to drží a třeba přední otočný volič pod spuští je téměř nepoužitelný, protože když s ním chcete pohnout, musíte foťák divně přechytnout a s těžším sklem už je to problém. Spoušť je super, tlačítko se krásně mačká, je tam citelný přechod mezi namáčknutím a domáčknutím (což je třeba na originálním Nikon gripu k D800E nedotažené). Tlačítka C1 a C2 jsou hrozný, blbě se mačkají a díky kolmým hranám foťáku nejsou tak hezky po ruce.
Ergonomie Sony A7 (uprostřed) je pro mě osobně nedotažená a ve srovnání s jinými fotoaparáty (Olympus M1 Mark II vlevo a Nikon D850 vpravo) velmi pokulhává.
Velikosti zobrazených fotoaparátů nejsou v poměru (D850 je mnohem větší)
Dostávám se k otočnému voliči na kompenzaci expozice. Vnímám to jako nějaký pokus o retro, nebo rádobyhipsta vzhled. Ale funkčnost za mě nulová. Ovladač v podstatě nejde otočit jedním prstem (palcem) a tím se pro běžného fotografa stává nepoužitelný a pro fotografa s větším objektivem se jeho případné používání stává až nebezpečným. Co mě zarazilo asi nejvíc je možnost nastavit kompenzaci pomocí tohoto voliče v rozmezí pouze -3 EV až +3 EV. Více (-5 EV až +5 EV) jde nastavit jen pomocí menu/displeje. Ale pozor! Pouze v případě, kdy je tento volič na hodnotě 0. Prosím, zabijte mě!
Výklopný displej je paráda a na mém Nikonu D800E mi hlavně v poslední době velmi chybí. Při focení se Sony A7 III jsem jej hojně používal hlavně k focení od země. Štěně spalo na zemi a já jsem si pohodlně chodil kolem a hledal vhodný záběr. Bez výklopného displeje bych se musel válet po zemi a hledání by bylo zdlouhavé a nepohodlné. Displej jde směrem nahoru vyklopit o 90°, takže se na něj můžete opravdu dívat shora. Bohužel směrem dolů jde vyklopit pouze o 45° a focení nad hlavou se tak mírně komplikuje. Do stran nejde vyklopit vůbec a focení na výšku pomocí displeje je tudíž nemožné. Nikon D850 má pohyb nahoru a dolů o 90° a třeba Olympus M1 Mark II je v tomto podle mě úplně nejlepší, protože displej jde natočit v podstatě libovoně. Ještě drobný detail týkající se výklopného displeje; nešlo mi jej vyklopit bez použití nehtů. Prostě tam chybí takové to drobné zapuštění, abyste se na hranu displeje dostali polštářkem prstu. Na začátku mě to hodně štvalo, ale pak jsem si přestal stříhat nehty a zvykl si na to :-)
Sony Alpha A7 Mark III, 1/8000s, f/1.4, ISO250, 35mm (Sony FE 35mm f/1.4 ZA Distagon T)
Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy
Kurzy fotografování psů
Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.
Kurzy Lightroom Classic
Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom Classic není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.
Individuální kurzy
Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.
Co přináší mirrorless Sony?
Svět fotografů se pomalu ale jistě začíná dělit na ty bez zrcátka a se zrcátkem :-) Pokud se mám vzdát svého zrcátka, chci za něj něco navíc. Bohužel mám pocit, že v případě Sony se toto navíc moc nekoná. Ano, tělo je menší, ale vzhledem k tomu, že je fullframe, tak váhu stejně naberete objektivy. Takže bych to jako výhodu ani neuváděl. Nabízela by se rychlost snímání, která je v případě mirrorless systému v podstatě neomezená. Bohužel u modelu A7 III jsme omezeni na 10sn/s. Vím, že je to hodně a je to super. Ale tomu foťáku vůbec nic nebrání, aby uměl třeba 25sn/s (nebo třeba 60, jako Olympus M1 Mark II).
Když už jsem zmínil fotoaparát značky Olympus, tak bych rád uvedl některé ze zajímavostí, se kterými přišel tento systém: focus stacking, live composite, 60sn/s, high-res shot, možnost ukládat snímky dvě sekundy před stisknutím spouště, atd. Pokud by vás toto téma zajímalo více, určitě doporučuju mrknout na stránky fotografa přírody Petra Bambouska, který techniku Olympus již nějakou dobu používá.
Sony Alpha A7 Mark III má skvělý hledáček. Bezzrcadlovky mají s hledáčkem často problém a je potřeba říct, že pánové ze Sony se s tímto problémem poprali opravdu skvěle. Hledáček je velký, čistý, nebolí z něj oči, barvy jsou velmi věrné. Opravdu paráda. Máte možnost zapnout si náhled expozice, tj. vidíte, jak fotka bude opravdu vypadat. A to jak v hledáčku, tak na displeji. Další fajn věc je Silent shot, kdy foťák používá elektronickou závěrku a focení je tím pádem úplně bezhlučné (jako třeba na mobilu). Toto řešení má své technické limity, určitě jej nechcete používat při focení pohybu nebo pod umělým osvětlením, ale určitě se může hodit.
Snímač je bohužel po odejmutí objektivu úplně odkrytý a jak na zrcadlovce jsem zvyklý přehazovat objektivy sem tam, tak tady jsem se vždycky při výměně objektivu cítil tak nějak divně pod tlakem… Ten snímač je tam fakt úplně nahatej! Ale kromě toho, že je nahatej, tak je taky stabilizovanej :-) A to je velká výhra. Každý objektiv, který nasadíte, je stabilizovaný. A co se stane, když nasadíte stabilizovaný objektiv? Bohužel se stabilizace v těle vypne a funguje stabilizace objektivu (nikde jsem nenašel oficialní vyjádření, toto tvrzení je založené na mém testingu a nemusí být tedy pravdivé). Opět musím srovnávat s Olympusem, kde spolu stabilizace (v těle a objektivech) umí spolupracovat a dají se pak v ruce udržet opravdu velmi dlouhé časy. Na stabilizaci je určitě fajn možnost nastavení intenzity podle ohniska, které právě používáte. Když nic jiného, minimálně to umožní šetřit baterii při širších ohniscích a mohlo by naopak více stabilizovat když pozná, že máte nasazený nějaký dlouhý objektiv (toto nemám podloženo, ale přijde mi to jako jediný možný důvod).
Důležité detaily
Foťák má pár super funkcí u kterých jsem moc nepochopil, proč nejsou dotažené dokonce. V menu nevídaných rozměrů můžete nastavit bambilion věcí, ale… proč má ostřící bod na displeji tu nejmíň výraznou šedou barvu na světě a nejde to změnit? Velmi často se mi stávalo, že jsem ostřící bod prostě ztratil. Peaking AF je super nápad, ale bohužel se zvýraznění zaostřených hran zobrazuje jen pokud přepnete objektiv do režimu manuálního ostření. Při automatickém ostření to prostě vidět nejde a myslím si, že při focení nějakých detailů by se to mohlo hodit. Celkově mě štvalo, že listuju v menu, které má fakt moc položek, ale třeba ISO si nemůžu nastavit na otočný volič, nebo nemůžu mít přiblížení 1:1 prohlížené fotky na stejném tlačítku, jako oddálení na celý snímek. Takže na to, na co u Nikonu potřebuju dvě tlačítka, tak tady jsem, i přes obrovské možnosti nastavení, musel používat asi čtyři (článek o mém nastavení Nikonu D800E).
Sony Alpha A7 Mark III, 1/200s, f/1.4, ISO4000, 35mm (Sony FE 35mm f/1.4)
(článek jsem psal po nocích, takže bylo potřeba se občerstvovat kvalitním rumem :-))
Všude na foťáku jsou to takové drobné detaily, které mi trošku kazily dojem. Volič na režimy focení je umístěn napravo od hledáčku (z pohledu od fotografa). Ne nadarmo již střední třída DSLR má tento volič nalevo a nejvyšší modely jej pak nahrazují dalšími ovládacími prvky a i ty umisťují nalevo. Dvířka od paměťových karet by se mohly dát otevřít trošku víc, hlavně na začátku jsem si musel dávat pozor abych je nevylomil při pokusu vytáhnout kartu. Obraz v hledáčku je hluboko a musím tak narvat oko hodně na očnici, abych viděl až do krajů. A to pak samozřejmě není moc pohodlné.
Samozřejmě se mi povedlo nakonec foťák nějak rozumě nastavit, určitě bych byl nerad, aby to vypadalo, že se s tím nedá fotit, to fakt ne. Jen mám pocit, že když je tam těch možností tolik, tak nějaká navíc už by se v té nepřehlednosti ztratila. A nám, fotografům, by to umožnilo si přístroj nastavit tak, jak chceme, potřebujeme a nebo prostě jen jsme zvyklí.
Snímač a autofocus
Tak jo, zapomeňte všechno, co jste do teď přečetli. Tenhle foťák prostě chcete. To, jak funguje Autofocus a co je pak vidět na fotkách, je naprosto úžasné. Výstupy jsou určitě lepší, než z mého Nikonu D800E o tom není pochyb. A já osobně bych řekl, že jsou i o ždibíček lepší než z Nikonu D850 (pokud porovnávám plnou velikost; při zmenšení 45Mpx z D850 na 24Mpx je výsledek z D850 lepší). Na fotkách není v podstatě vidět žádný šum do ISO1000 a pak tam jakože vidět je, když ho hledáte. Zkoušel jsem fotit pohyb ve zhoršených podmínkách (ve stinném parku pod zataženou oblohou) a musel jsem používat ISO 4000. Fotky jsou naprosto v pohodě, detail je krásný, čistý.
S výstupy se mi v Lightroomu pracovalo moc dobře. Používal jsem komprimovaný i plný RAW a neviděl jsem v práci s nimi žádný rozdíl. Snímač o rozlišení 24 megapixelů vnímám jako super kompromis mezi rychlou prací a velkým množstvím dat. Při úpravách jsem se tedy nemusel nijak omezovat, ani měnit návyky z Nikonu, jehož RAW soubory umožňují vytáhnout detaily i z míst, kde byste nečekali, že nějaké jsou. Sony A7 si vedla stejné a snad ještě lépe.
Sony Alpha A7 Mark III, 1/1600s, f/2.8, ISO4000, 200mm (Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS)
Autofocus je těžké porovnávat. Opět musím říct, že funguje rozhodně lépe než na mém Nikonu D800E. Srovnávat to s D850 si úplně netroufám a pokud bych musel, svedl bych to na remízu :-) Zkoušel jsem to nejtěžší, co pro autofocus znám – psa běžícího přímo proti objektivu. Používal jsem objektiv Sony FE 70-200/2.8 (f/2.8, 200mm), pes ke mě běžel ze vzdálenosti cca 30 metrů a AF bylo nastaveno na kontinuální režim, Expand flexible spot, Lock-on AF. Úspěšnost byla velmi dobrá navzdory tomu, že již bylo docela šero a pozadí (viz foto výše) bylo tmavé. Z každého běhu jsem měl v serii cca 10 fotek a 5-7 jich bylo ostrých přesně na hlavu psa. Největší podíl neostrosti byl v momentě, kdy se pes už hodně přiblížil ke mě (<5 metrů). Samozřejmě spousta neostrých fotek vznikla taky proto, že jsem neudržel psa v hledáčku (například při výskoku). Ale za to nemůže AF systém. S Nikonem D800E bych se při podobném pokusu dostal na poloviční sumy ostrých fotek a ze zkušenosti můžu říct, že často by byla ostrost třeba za krkem a ne na očích. Ve výsledku, tam, kde jsem si mohl vybírat z 5-7 záběrů ze Sony, bych se musel spokojit s 0-2 záběry z Nikonu D800E.
Výhodou Sony je pak určitě to, že chování AF se nemění, pokud používáte hledáček nebo displej. Což u klasické zrcadlovky pocítíte – focení přes Live View určitě bude používat horší autofocus. Pokud fotíte lidi, tak budete milovat detekci obličejů a Eye focus. Obě funkce fungují skvěle, foťák si obličej hezky vyhledá (vůbec neřešíte kde máte ostřící bod) a pokud jej najde, tak se ho krásně drží a to i při pohybu (fotil jsem lidi házející si frisbeečkem a opět paráda). Nastavil jsem si běžný focus na AF-ON a Eye focus na AEL tlačítko a prostě jen mačkal to, co jsem zrovna potřeboval. Přiznávám, byl jsem rozhodnutý, že pokud bude Eye focus fungovat i na psy, tak ihned přejdu z Nikonu na Sony. Nefunguje. Algoritmus rozpoznává lidské obličeje a na nich pak ví, kde je umístěné oko.
Navíc má foťák možnost Focus magnifier, kdy vám k ostřícímu bodu přiblíží (ve dvou krocích, jeden je 1:1 a druhý už je nějaké velké zvětšení). Takže na displeji vidíte úplně přesně kam jste zaostřili a můžete případně přeostřit. Toto je naprosto skvělé a děsivě návykové. Vytknul bych tomu snad jen dvě věci. Po vyfocení snímku se režim zobrazení vrátí na plný snímek, tj. nezůstanete v přiblížení, což je nepraktické, pokud se třeba snažíte zachytit nějaké chování… většinou se stane, že vám uteče právě v momentě, kdy budete znovu aktivovat focus magnifier. No a druhá drobnost, pokud máte přiblíženo, tak vám foťák v levém dolním rohu displeje stále ukazuje miniaturu celého snímku, abyste věděli kde jste. Ale tato miniatura je jen černé políčko, takže vlastně ukazuje jen to, kde máte zvolený AF bod, ale nevidíte co se děje na celé scéně. To je velká škoda. Ale i tak je tahle funkce parádní. Vím, že ji mají i některé zrcadlovky, ale právě díky AF systému, který na mirrorless foťáku funguje mnohem lépe v live view, než na zrcadlovce, je to fakt povedený pomocník. Toto kdybych měl s sebou třeba na poslední cestě do Chorvatska (kde jsme fotili hady), tak bych si dovezl mnohem více fotek zaostřených přesně na oko. Nesmím zapomenout zmínit také to, že tuto funkci můžete aktivovat i v hledáčku.
Sony Alpha A7 Mark III jsem se s sebou snažil tahat co nejvíc, abych vyzkoušel různé způsoby focení na různých motivech.
Na svém Nikonu D800E nepoužívám AutoISO, protože velmi často měním objektivy a v ten moment mi přijde jednodušší prostě nastavovat ISO manuálně (než pokaždé měnit minimální hodnotu expozičního času v závislosti na ohnisku). Novější foťáky jsou ale v tomto vychytané a Sony A7 není výjimkou. Při nastavení AutoISO foťák rozpoznává ohnisko nasazeného objektivu a vy máte možnost říct, jakou minimální (nejdelší) hodnotu expozičního času má udržovat. A on ji prostě udržuje. Nasadíte 50mm objektiv a foťák ví, že nemůže jít na časy delší než je 1/50s. Přehodíte na 300mm objektiv a nejdelší možný čas se změní na 1/300. Navíc máte možnost dalších předvolených chování [Faster], [Fast], [Standard], [Slow], a [Slower], které jsou odstupňované 1EV. Výše popsaný příklad je režim Standard. Při posunu o 1EV mi tedy možnost Fast bude na 50mm objektivu držet čas 1/100 a při režimu Faster pak 1/200. Možnost Slow a Slower si dovedu představit, že využiju v případě, kdy fotím statickou věc, mám stabilizaci (což mám, protože stabilizovaný čip) a prioritou je pro mě nízká hladina šumu i za cenu vyššího odpadu z neostrosti. Přepnutí minimálního času i výše uvedených možností se dá nastavit na tlačítko, takže vše můžete velmi pohotově měnit.
Objektivy Sigma Art pro Sony
Společně s tělem jsem měl samozřejmě půjčené i nějaké objektivy. Sony FE 70-200/2.8 a Sony FE 35/1.4 asi není potřeba nijak vychvalovat. Jsou to podle mě objektivy nejvyšší kvality a nedovedu si představit, že o nich píšu cokoliv dalšího. Bohužel jsou ale dost drahé, takže je určitě fajn, když Sigma udělala svoje skla řady Art přístupná právě i na E-mount.
Objektivy Sigma Art 50/1.4 a Sigma Art 85/1.4 mi dělali společnost na jednom sedánku v parku. Žádné velké focení, prostě lidi, psi, míček, pivo. Oba objektivy se chovali parádně. Optickou kvalitu opět netřeba vychvalovat, protože se jedná o stejnou optickou konstrukci jako je na DSLR, jen je objektiv o kousek (1,5cm) prodloužený, aby to na Sony sedlo. Ostrost, kresba, kontrast, všechno tak, jak jsme zvyklí od všech objektivů řady Art – skvělé. Pokud bych je měl srovnat se Sony FE 35/1.4, tak bych řekl, že jsem si nevšiml žádného rozdílu. Neznamená to, že tam žádný není, jen prostě jsem ho při tom běžném cvakání nezaznamenal (ani následně v editoru). Snad bych jen zmínil, že AF u Sigmy Art 85/1.4 nebyl tak spolehlivý jako u 50mm (Sigma Art) a 35mm (Sony FE) objektivů. Občas to prostě zaostřilo mimo, ale určitě bych neřekl, že je autofocus tohoto objektivu špatný. Jen ve srovnání s téměř bezchybným chováním ostatních objektivů, které jsem měl, bylo citelné, že je to trošilinku horší.
V případě přechodu na Sony bych se nebál koupit objektivy Sigma Art a vím, že bych se na ně mohl plně spolehnout. Pro focení pohybu bych nicméně pořád asi volil objektiv značky Sony.
Sony Alpha A7 Mark III, 1/160s, f/1.4, ISO100, 85mm (Sigma Art 85mm f/1.4)
Vyměním Nikon D800E za Sony A7 Mark III ?
Zatím ne. Ale není to proto, že by byl Sony horší. Naopak. Sony A7 Mark III je rozhodně lepší foťák, než D800E. Odpustil bych mu snad i všechny ty kraviny, které tam pánové ze Sony nasekali. Fakt jo, protože výstup a autofocus za to stojí. Pokud bych měl Nikon D610, nebo nějaký obdobný Canon, nebo třeba crop foťák, tak bych asi neváhal a šel bych do Sony. Je to prostě za ty peníze velká paráda. Ano, zmiňuju peníze, protože byť celou dobu srovnávám Sony A7 s Nikonem D800E případně D850, tak jeho cena je zhruba o 30000Kč nižší než právě u Nikonu D850.
No a proč teda nepřejdu k Sony? Na to je opravdu jednoduchá odpověď. Fakt bych jim odpustil všechny ty chybky, ale bez objektivů se fotit nedá a já miluju svou 300/2,8 :-) Tu Sony v nabídce nemá. Kdyby měli alespoň 300/4, tak už mám doma v batohu Sony výbavu. Troufám si ale tvrdit, že do dvou let se to stejně stane protože Sony Alpha A7 Mark III je úžasný foťák a pokud jeho nástupce bude zase o krok dál, tak to Nikon i Canon budou mít sakra těžký.
Pokud jste se dočetli až sem, mám pro vás za odměnu takový malý giveawya: In-Camera Guide!
Chcete si Sony Alpha A7 Mark III vyzkoušet?
Opět jsem využil služeb brněnské Půjčovny fototechniky, které tímto převelice děkuji za možnost zafotit si se Sony A7 III a všemi těmi super objektivy včetně žhavých novinek z řady Sigma Art pro Sony.
Fajn článek. Mně se ale stejně pro psí focení pořád víc líbí aps-c, kvůli dosahu i hmotnosti (např. 90mm namísto 135mm, 200mm namísto 300mm apod.). Obrazová kvalita je u dobrých moderních aps-c nižší jen o docela málo (bavím se o nižších ISO, kdežto na 3200 a vyšší je rozdíl vidět víc), hloubka ostrosti aspoň pro mě je na fullframe s otevřenou clonou často až moc malá. Ale samozřejmě mám namysli ty opravdu velmi dobré aps-c modely, kde jako nevýhodu vidím, že cena s nižšími FF řadami se už dost překrývá :-)
Ahoj Michale, díky za zastavení i komentář. Na téma FF vs APS-C by se myslím dala napsat kniha a stejně by to dopadlo tak, že ten kdo si myslí, že je lepší FF, tak by pro něj stále bylo lepší FF a ten kdo si myslí, že je lepší APS-C, myslel by si to dál :))) Myslím, že důležité je vědět, proč daný systém mám. Pokud je pro mě priorita dlouhý dosah, mám APS-C, pokud je to obrazová kvalita při focení na vysoké hodnoty ISO, mám FF.
Třeba Nikon D500 je parádní foťák :)
Pánové, já bych jen doplnila, že Sonina A7iii umí přepínat mezi FF a APS-C ;D což je parádička :)
Opět moc hezký článek Ondro. Je fakt že jak A7RIII takA7III jsou moc povedené. Škoda akorát těch brutálních cen za Sony objektivy, což na to dobře zareagovala Sigma. Fotil před pár měsíci jsem na zkoušku A7RII a paráda ( skla jsme měl od Canou + metabones), škoda akorát pro mě slotu na druhou kartu což A7RIII má. Jinak ta tvá 300/2.8 by se dala vyřešit sklem od Canonu a metabones. Nikon a Metabones si moc nerozumí a většinou nefunguje AF.
Ahoj Zdenku, díky za zastavení a komentář :-) Vím, že by to nějak vyřešit šlo. Ale já mám rád elegantní řešení, což v tomto případě je prostě tělo a objektiv. Cokoliv dalšího mi přijde jen jako workarround :)
Ale v pohodě, oni tu 300/4 a ve výsledku i 300/2,8 časem udělají. A A7 IV už bude jasná volba :)))
Dobrý den, jen bych rád doplnil – poslední aktualizace firmwaru už umí zaostřování na oko i u zvířat… Funguje to skvěle jako u lidí. Potvrzuji z vlastní zkušenosti. Co se týká menu, jediná pomoc je naštěstí vlastní menu.
Je neoddiskutovatelný fakt, že to je prostě SONY, to je prostě nutné zlo, ale ostatní vlastnosti za to malé peklo podle mne stojí. Co se týče šumu, zkoušel jsem test – noční fotky na ISO 100, Iauto a P. Pak jsem porovnával z nekomprimovaného ARW detaily a na ISO6400 byl sice šum již vidět, ale stále to bylo velmi dobré. Oceňuji také výdrž baterie.
Ještě jednu poznámku ke stabilizaci – podle manuálu se stabilizace v objektivu a v těle používají současně, podle mých zkušeností dokážu udržet z ruky i přes půl vteřiny (objektiv G 4/24-105 na 105mm). Delší sklo nemám, tak to bohužel nemohu posoudit. Nemám porovnání s ostatními značkami, je to ale můj třetí SONY, ale maximální spokojenost.
Přiznávám že mám pro SONY slabost obecně, tak asi nejsem úplně objektivní, oni jsou prostě jiní, ale teprve A7iii mně přiměla na přechod na full frame, ale dostaly mně elektronické hledáčky a dříve vestavěné GPS, na cestování neocenitelné. Už žádný zápisník odkud ta fotka je. Sice to už nefunguje s Google maps, ale kupodivu s Mapy.cz to funguje spolehlivě po celém světě…
Ahoj Ondro , díky tobě za skvělý článek . Jako srdcařka Sonystka ho velmi oceňuji . Asi si ho půjdu taky vyzkoušet :-)
Ahoj Míšo, určitě vyzkoušej, ale varuju tě :-))
Dobry clanek.
Po precteni mam pocit, ze to co autor opravdu chce je novejsi DSLR Nikon, treba D850, ktery usel oproti te D800 za ta leta zase pekne daleko (treba vyklopny displej, radikalne rychlejsi snimani a autofocus, touch screen, inteligentni funkce).
Ono pak z tech vyhod Sony zas az tolik nezbude, krome tech principelnich rozdilu (DSLR vs mirrorless), nabidka objektivu a ergonomie velkeho tela a desetileti vyvoje ovladani u Nikonu vs progresivni, ale stale se hledajici Sony. Secteno podtrzeno bych rekl, ze D850 je porad podstatne dospelejsi fotak nez cokoliv co dnes muze Sony nabidnout. Stabilizace cipu nebo objektivu je pri foceni pohybujicich se veci k nicemu podle me. A to vubec nemluve o tom, ze Sony 300mm f/2.8 G SSM II si ani necuchne k ekvivalentnimu teleobjektivu od Nikonu. Nebo treba 500 f/4 FL, 400 f/2.8FL, 600 f/4, 800 f5.6, 200 f/2, 180-400 f/4. To jsou vsechno poradne argumenty a k temto objektivum se kupuje fotak a ne naopak.
A za ty dva roky to nebude o moc jinak podle me. Sony bude lepsi a Nikon taky.
Jinak pokud jde o AutoISO. Pridam tip. Spise nez touzit po tom prepocitavani podle objektivu (coz novejsi Nikony take maji) v poloautomatickych rezimech (priorita clony) je lepe si zvyknout pouzivat AutoISO v kombinaci s manualnim rezimem. To znamena nastavim cas tak jak potrebuju podle toho jak se to hybe (treba ja fotim zvirata na 1/4000), otevrit clonu (proto si ty supeteleobjektivy prece kupujeme ne?) a nechat Auto ISO doresit zbytek. Nedovedu si predstavit ze bych fotil jinak a lezl do menu nejak menit predvolby nebo chtel aby se mi to nejak samo prepocitavalo.
Ahoj Mirku,
díky za obsáhlý koment. V podstatě s tebou souhlasím. Nemá smysl se rozepisovat o tom, že některé detaily vidím trošku jinak. Jen snad na obranu Sony objektivů – jejich 70-200/2,8 je úplně stejně perfektní jako ta od Nikonu, takže věřím tomu, že pokud se pustí do nějakých nových skel, tak to bude stejné. Zaplatíme za to, ale kvalitu dostaneme. A pak už bude platit to, co říkáš. K tomu super objektivu prostě nějakou tu chybičku progresivnímu přístupu těla odpustíš.
Nastavení – díky za tip, fotím trošku jinak… ale o tom třeba jindy :)
jasne. Snad vsechny 70-200 f/2.8 od vsech vyrobcu jsou dobre :)
Jeste jsem zapomnel na:
„žádný šum do ISO1000“
to uz jsem cetl tolikrat snad od dob D200 a jeste nikdy to nebyla pravda. Neni az tak slozite videt katastrofalni sum i na zakladni ISO na D850 nebo udelat OK fotku na vyssi ISO iPhonem. Zadna konkretni sumova objektivni ani subjektivni hranice neni. Vzdy je to kombinace mnozstvi a kvalita svetla, expozice, sensor, postprocessing. Da se to zhruba porovnavat v syntetickych podminkach kdy se ten sensor izoluje od zbytku ale pak to vzdycky dopada taktak, ze fotaky se zhruba stejnym rocnikem vyroby a stejnou plochou cipu jsou zhruba identicke.
Foto Sony jedine A9 je top, zadne krive linie na elektronicke uzav. Zadny banding, to si vyskousejte. Lepsi volice, vice volicu, proste top, uplne, A7III je degradovana rychlosti, A7IIIr je sice fajn na pmx, ale neni tak rychla. A9 ukazuje jak se ma delat fotak. Ostatny jsou jenom druha a 3 liga. Hledacek v A9?…Kouknete se…
Ahoj Tome, díky za zastavení a komentář. A9 jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, takže nemohu posoudit :)
Jeste jedna vec, v uplne tme je Sony A7III a A7rIII nepouzitelna, nebo nema na blesku Asist focus. Skoro kazdej fotogr. o tom pise na zahranic. forech..
Moje zkušenost s focením ve tmě byla u A7 velmi dobrá. Ale samozřejmě jde o to, co od foťáku očekáváš :-)
Taky bych řekl, že to není tak špatné. S A7 III jsem fotil několik večerních akcí i hvězdnou oblohu a jako nepoužitelnou bych ji fakt neoznačoval. Neříkám, že A9 není lepší, ale ten cenový rozdíl je dostatečně markantní, abych A7 III pár drobností odpustil.
Zdravim, co to je focus magnifier? Mam ceske menu… diky.
Ahoj Lenko, mrkni do návodu zde: http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/en/contents/TP0001629665.html?search=focus%20magnifier
Bohužel už jsem neměl A7 k dispozici, ale zrovna k této funkci jsem chtěl doplnit fotografii těla s daným nastavením. Nepovedlo se :)
Ahoj Ondro,
vyborny clanok. Posledne tyzdne zvazujem prechod z D610 na Z6. Povodne som chcel zmenit cely system a kupit sony A7III, ale ako v januari Nikon povedal, ze dalsi firmware pre Z6 a Z7 bude mat eye AF, tak ostanem verny Nikonu. Len som sa chcel opytat, ci si osobne netestoval Z6, pripadne Z7?
S pozdravom
Juraj
Ahoj a děkuji za zastavení.
Se Z6 jsem nikdy nefotil, ale Z7 mám docela pravidelně v ruce (používám ji jako záložní tělo k D850). Je to podle mě super foťák. Jen na pohyb vždy beru D850, protože mi přijde prostě to AFko lepší. Ale zase třeba na nějaké „makro“ je super to ostření přes displej, tam má Z7 hodně navrch.
A7III je super foťák :-)
Ahoj Ondro, a neexistují adaptéry na objektivy od nikonu? Nebo nevěříš, že to nebude fungovat? Já zvažuji časem o koupi, kolega má a používá i objetivy canon, má adaptér.
Ahoj Lucko, tuším, že žádný kvalitní adaptér na Nikon není. Ale možná se pletu. Nicméně já bych se rád adaptéru vyhnul, protože je to další krám, který musím tahat a furt to nasazovat a sundávat a tak. Já jsem prostě bezadaptérový :)
Ahoj Ondro
Děkuji za článek. Jelikož momentálně řeším pořízení nějakého toho bezzrcadla, byl pro mne článek velmi inspirativní. A7 III vypadá jako kandidát č.1, případně A7R III, ale zdá se, že A7 III podává lepší výsledky při vyšším ISO, což se na koncerty a halové sporty hodí. Jako Canoňák musím uznat, že Canonu ujíždí vlak a dělá z nás blbce. Inu co.
Díky a měj se
Petr
Tak teď už máš to rozhodování jednodušší Petře :-) Buď ušetříš kačky a koupíš za luxusní cenu A7 III nebo se do toho opřeš a počkáš si na A7R MIV, která bude v září v prodeji :)
Včera jsem A7lll koupil krom seťáku hlavně teda s 200-600 objektivem. Dnes čtu tvůj článek a po pár úvodních řádcích mě začal běhat mráz po zádech, a kdybych měl nějaký vlasy určitě bych cítil jak mi vstávají. Uklidnil jsem se záhy a pak už to bylo jen příjemné počteníčko. Žádný někde vyčtený kecy, tvá vlastní zkušenost a dojmy z toho aparátku jsou opravdu tím nejcennějším. Technická data jsou hezká ale názor zkušeného fotografa je k nezaplacení. Teď jsem rád, že jsem si tohle přečetl a má radost z nového přístroje je o to větší. Dík Luděk
Ahoj Luďku,
díky za zastavení a komentář. Jsem rád, že jsi spokojený. To je důležité :-) Foťák je to super.
Narazil jsem na článek až teď a bylo to fajn počtení. K tomu zaostřování na oči zvířat … A7RIV to již umí. Takže došlo ke změně značky? :)
I na toto téma jsem již psal článek. Zatím to ale na změnu značky nevypadá :-)
https://www.ondra-uhlir.cz/2020/05/27/ostreni-na-oko/
Zdravím, hledal jsem známé recenzi a tahle patří bezkonkurenčně mezi naše nejlepší, díky za to, skvělá práce jako vždy Ondro! Sám mám trojky dvě, na každé přes 100tis na závěrce a musím říct, že to je první foťák, u kterého se necítím limitovaný – je to zkrátka tak dobré, že už se člověk nemá na co vymlouvat. Když pokazím fotku, můžu si za to já sám, nikoliv špatné zaostření vlivem zrcátka. Mám pocit, že už to snad ani není kám dál posouvat :-)
Ahoj Marku,
díky moc. Jsem rád, že se ti recenze líbí. Koukal jsem k tobě na web a super fotky!
Moc by mě zajímalo jak je na tom Sony Alpha a7RII oproti této třetí verzi, popřípadě nějaké srovnání. Pořád se rozmýšlím pro tu II, ale nevím nevím.