Sigma Art 135

Objektiv, který prostě chcete

Zvěsti o dlouhém Sigma Art objektivu se na internetu objevovaly už v létě minulého roku a snad ještě dříve. Tehdy jsem plánoval prodat Nikon 70-200/2,8 VR II a novou Sigmu Art 135/1,8 koupit. Ale ona pořád ne a ne se na trhu objevit. Pak se objevil Mavic, já jsem Nikon prodal, koupil drona a teď, když je stopětatřicítka na světě, tak na ni nemám peníze :) Naštěstí existuje Půjčovna fototechniky a tak jsem měl možnost vyzkoušet si tento skvost.

Praktické zkušenosti, žádná recenze

Pokud očekáváte laboratorní testy, MTF křivky, pixel peeping, atd., tak přestaňte číst, protože to tady nenajdete. Objektiv jsem si zapůjčil na tři dny a využíval ho výhradně k portrétní fotografii psů v přírodě, poznatky uvedené v textu tedy vycházejí jen a pouze z této zkušenosti. Fotím Nikonem D800E a na konci článku můžete najít pár fotek v plném rozlišení ke stažení. Kromě 135/1,8 jsem měl v batohu i Sigmu Art 85/1,4 a tak jsem se občas nevyhnul srovnávání. Během fotografování se mnou byli ještě další fotografové… tedy fotografky. Ty objektivy vyzkoušely také a poskytly mi kratičké zhodnocení – i to najdete níže v textu.

Nejlepší portrétní objektiv

Každým objektivem jde vyfotit krásná fotka, stačí jen daný objektiv použít zrovna v ten moment, kdy vyniknou jeho přednosti a neprojeví se slabé stránky. Někdo by mohl po vyzkoušení 135mm skla říct: “ta moje osmadvacítka je na prd, s tou nikdy nevyfotím takhle krásný portrét”. A pokud by krásu onoho portrétu shledával v nádherném bokeh, tak by měl absolutní pravdu. Jestli Sigma Art 135/1,8 něco umí, tak je to úžasný bokeh. Skoro by se dalo říct, že je to takový automat na hezké fotky, protože cokoliv vyfotíte, tak prostě vypadá dobře… ta hloubka ostrosti, úhel záběru… prostě to funguje.

Srovnal bych to s Nikonem 200/2 nebo 300/2,8, kde je samozřejmě díky ohnisku trošku jiná perspektiva, ale to podání bokeh je na podobné úrovni. A vedle zmiňovaných macků, je 135 se svými 1130g v podstatě kompaktní záležitostí. Umí krásně rozmazat pozadí i popředí snímku. Boheh je hladký, pěkně se na to kouká, žádné divnotvary jako třeba u Canonu 85/1,2L (flamewars!!!).

Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy

Kurzy fotografování psů

Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.

Kurzy Adobe Lightroom

Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.

Individuální kurzy

Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.

Ostření, samozřejmě na oko

Všechny ty detaily, kresby a ostrosti jsou k prdu, pokud nezaostříme na správné místo. A tady musím říct, že jsem byl snad nejvíc překvapený. Připravte se, přichází srovnání se Sigmou Art 85/1,4. Moje zkušenost byla taková, že s 85 jsem nebyl schopný vyfotit ostrou fotku. Troufám si tvrdit, že na psí oči jsem se už naostřil dost, rukama mi prošlo objektivů opravdu hodně, fotím na malou hloubku ostrosti… ale tohle jsem prostě nedal. Front focus byl různý při různých zaostřovacích vzdálenostech a nezvládl jsem jej vykompenzovat nastavením ve foťáku. Při focení na blízko jsem měl nastavenou hodnotu -2, při focení na dálku jsem musel nastavit -8… atd. Mám fotky, kde je stojící pes, neexistuje jediný důvod, proč by na něj autofocus neměl zaostřit (je dostatek světla, pozadí není nijak rozbité, není foceno v protisvětle) a stejně je zaostřeno cca 30cm před psa.

Je více než pravděpodobné, že se mi do ruky dostal vadný kus 85/1,4 (nebo špatně seřízený), nic to ale nemění na tom, že bych byl pekelně vytočený, kdybych si něco takového koupil. Ano, USB dock, případně servis, to dá určitě dopořádku. Ano, může se stát, že se do prodeje dostane objektiv s front/back focusem. Ano, dostaly se mi do ruky i takové objektivy. Ale vždycky jsem byl schopný v těle fotoaparátu najít nastavení hodnot, které by tuto vadu eliminovalo a umožnilo mi tak normálně fotit. U Sigmy Art 85/1,4 se mi to nepovedlo. Ze zhruba 300 nafocených snímků nemám v podstatě žádný ostrý tam, kde bych chtěl (oki, přeháním, tak 5 jich ostrých mám). Nutno ale podotknout, že v místě zaostření je ostrost a kresba opravdu precizní. Neříkám, že je to špatný objektiv, říkám jen, že pokud jej chcete, tak si jej první vyzkoušejte.

Jo a Sigma Art 135/1,8 – absolutní spokojenost. AFko nebylo jen přesné. Bylo pekelně přesné. V podstatě všechno, co jsem vyfotil, bylo ostré tam, kam jsem chtěl. Objektiv se chytal perfektně i v protisvětle… Nemám, co víc bych dodal. Kdybych měl tu přesnost a spolehlivost autofocusu k něčemu přirovnat, asi by to byl Nikon 70-200/2,8 VR II. Netvrdím, že je AFko stejně rychlé, protože jsem nefotil žádný pohyb, ale rozhodně je srovnatelné právě v přesnosti a spolehlivosti.

Kresba, ostrost a tak dále

Tady opravdu nemám, co bych vytknul a vlastně ani nevím, co napsat. Obě skla jsou pro mě vrcholem toho, jaké detaily je na fotografiích možno vidět. Fotil jsem Nikonem 70-200/2,8 VR II, 300/2,8 VR, 200/2 VR, zkoušel jsem všechny Sigma objektivy z řady Art a to, co leze z 85 a 135 je přinejmenším srovnatelné a dle mého názoru ještě o kousek lepší. A pořád se bavíme o focení na plnou díru.

I během focení v protisvětle, kdy jsem zvyklý kvůli pozadí fotit spíše podexponované snímky a poté detaily tahat ze stínů, na fotce zůstávaly veškeré detaily. Někdo by mohl namítat, že to je spíše věc těla fotoaparátu a měl by pravdu. Spíše. Pokud použijete špatný objektiv, tak to, co ze stínů vytáhnete rozhodně použitelné nebude, ať máte foťák jaký chcete. Maličký vroubek u mě má opět 85/1,4 a to kvůli podivné aberaci, která se mi objevovala na hraně čumáku psa při nasvícení z boku/zezadu. Myslím, že objektiv za takové peníze už by mohl být prostý těchto vad. (v ukázkových fotografiích ke stažení je zahrnut i takový snímek)

Mohl bych psát nějaké kecy o tom, jaká je kvalita zpracování a bla bla bla. Ale nemá to smysl. Oba objektivy jsou skvělé ve všech aspektech a umožňují zatlačit zase trošku více na pilu při práci s hloubkou ostrosti. Během testování jsem objektivy půjčil dvěma kamarádkám fotografkám a níže si můžete přečíst kratičké shrnutí jejich zkušeností a kouknout na pěkné fotky psů.

Když jsem si Sigmu 135 brala do ruky a šla si s ní udělat pár fotek, měla jsem neblahé tušení, že si ji budu chtít koupit. A nepletla jsem se. Potěšilo mě spolehlivé ostření, které si poradilo i s pohybem, a i když jsem zvyklá na Sigmy z řady ART a jejich ostrost, výstup ze 135 byl ostrý jako břitva v kontrastu s úžasně jemným pozadím. Rozhodně je to kousek, který bych s radostí zařadila mezi své objektivy.

Po stotřicetpětce přišla na řadu o kousíček kratší Sigma 85/1,4. Ostření mi přišlo trochu méně spolehlivé, než na 135, byť jsem nefotila na plnou díru, ale na 1.8, odpad byl větší. Nicméně, je to také skvělý objektiv a ostrost je samozřejmě ARTově pecková. :)

Nikon D800E + Sigma 135/1,8 Art (1/400s, f/1.8, ISO 100)

Nikon D800E + Sigma 135/1,8 Art (1/400s, f/1.8, ISO 100)

Nikon D800E + Sigma 85/1,4 Art (1/640s, f/1.8, ISO 400)

Nikon D800E + Sigma 85/1,4 Art (1/640s, f/1.8, ISO 400)

Anna Postnikova

Běžně fotí na Canon 5D Mark II a Canon 70-200/2,8 L, Facebooková stránka

Měla jsem možnost vyzkoušet tyto dva objektivy (135 a 85 Sigma Art) a byla jsem mile překvapena z výsledku. Fotografie jsou skvěle ostré i na “plnou díru” a bez žádných obrazových vad. Trochu mě zarazilo pomalejší ostření u Sigmy 85/1.4 Art. Naopak mě potěšila opravdu malá hloubka ostrosti při použití 135mm na cropovém foťáku.

Nikon D3200 + Sigma 135/1,8 Art (1/1250s, f/1.4, ISO 400)

Nikon D3200 + Sigma 135/1,8 Art (1/1250s, f/1.4, ISO 400)

Eliška Beránková

Běžně fotí na Nikon D3200 a Nikkor 85/1.8 AF-S G, Facebooková stránka

Pro koho je objektiv vhodný

Pro každého, kdo chce mít v batohu opravdu top objektiv. Budu se opakovat, ale objektivy Sigma řady Art jsou prostě momentální vrchol v kresbě, ostrosti a kvalitě zpracování. Pokud hledáte úžasný objektiv k fotografování na malou hloubku ostrosti, tak Sigma Art 135/1,8 je určitě sklo, na které byste se měli zaměřit. Naopak je nutno také podotknout, že pokud chcete objektiv na procházky, nebo dokonce nějaké delší turistiky, vyšší hmotnost by pro vás mohla být překážkou.

Chcete si objektiv vyzkoušet?

Ani jeden ze zmiňovaných objektivů nevlastním a abych mohl napsat tento článek a skla si vyzkoušet, využil jsem opět služeb brněnské Půjčovny fototechniky, které tímto převelice děkuji.

Ve článku jsem několikrát sliboval ukázkové fotky. Naleznete je zde (200MB). Jsou to jpeg fotografie převedené z raw souboru bez jakýchkoliv změn. Takto to vylezlo z Nikonu D800E. Zkuste je prosím nepoužívat k žádným jiným účelům, než nahlédnutí na kvalitu. Moc by mě do příště nemotivovalo dávat volně ke stažení fullsize, kdybych viděl, že fotky někde někdo nějak používá. Díky :)

ODEBÍRAT NOVINKY

Chcete být informováni o novinkách na stránkách? Nové články, nové galerie, termíny kurzů a další zajímavosti například kolem Lightroomu či fototechniky?

Díky za přihlášení k odběru, prosím potvrďte jej v emailu jež Vám byl odeslán.