Sigma Art 105
Skvělý, krásný, velký, těžký, ostrý... prostě úžasný objektiv
Pokud mě paměť neklame, tak to byl zhruba říjen 2016, kdy se více povídalo o tom, že Sigma chystá 105/1.4. Povídalo se tohleto, povídalo se támhleto a já sem jen čekal, kdy to tedy vydají a budu moci vyměnit svou 70-200/2,8 VR II za novou Sigmu. V říjnu ale firma DJI oznámila nový dron, DJI Mavic Pro a bylo rozhodnuto. Sigma se loudá, prodávám 70-200 a kupuju drona. Od té doby se moc nezměnilo, kromě toho, že Sigma uvedla na trh skvělý objektiv Sigma Art 135/1.8, který jsem měl možnost testovat a napsat o něm článek.
Ale co se nestalo na konci června roku 2018? Nová Sigma Art 105/1.4 spatřila světlo světa a velmi zjednodušeně je úžasná. Pojďme to ale probrat více do detailu, protože díky Fotori – půjčovna fototechniky a Sigma-foto.cz se mi dostalo toto sklo do rukou a společně s ním i Sigma Art 135/1.8 a 85/1.4, takže jsem měl možnost přímého porovnání. Objektivy jsem s sebou měl na Mistrovství Evropy v dogfrisbee a se 105 jsem odfotil jednu zakázku.
Nemůžeme začít bez disclaimeru. Jakékoliv objektivy nakoupíte po přečtení tohoto článku, já, Ondřej Uhlíř, fotograf psů a pořadatel fotokurzů, nenesu žádnou odpovědnost za vaši ekonomickou situaci ani rozpadlé vztahy :) Článek odráží jen a pouze mé zkušenosti s danou fototechnikou založené na používání v reálném světě, ne v laboratoři.
Nikon D850, Sigma Art 105/1.4, 1/500s, f/1.4, ISO200, 105mm
Základní vlastnosti
Kdybyste to náhodou nevěděli, objektivy Sigma řady Art jsou známé svými skvělými optickými vlastnostmi. Sigma Art 105/1.4 je aktuálně nejnovější a doplňuje již tak obsáhlou řadu objektivů pevných ohniskových vzdáleností 14, 20, 24, 35, 50, 85 a 135mm. Na první pohled určitě zaujme svými rozměry, kdy například přední člen má průměr 105mm a váha činí 1,6 kg. Dovedete si představit, jaký zhruba macek to je. Pokud jste někdy měli v ruce Nikon 200/2, tak toto je takové jeho miminko. Objektiv je utěsněný proti prachu a vlhkosti a má odjímatelnou stativovou patku, která je zároveň Arca Swiss kompatibilní, takže nepotřebujete stativovou destičku, abyste jej umístili do stativu s danou hlavou. O kvalitě zpracování nejde říct nic špatného, je to prostě top.
Pokud bych měl vytáhnout nějaká negativa, tak by to určitě mohly být zmiňované rozměry. Musel jsem si trošku poupravit rozložení fotobatohu, aby se mi tam 105 vlezla, protože se clonou kšiltem dozadu (i dopředu ostatně) se šířka objektivu blíží 13 cm. Váha je taky nepříjemná, je to prostě 1,6 kg, což pro někoho, kdo je zvyklý fotit nějakou 50/1.8, může být opravdu velká změna :-) Je ale potřeba říct, že objektiv je příjemně vyvážený, váha jde do ruky, spíše k tělu (na patce nestojí), ne na přední člen (jako například 200/2 nebo 400/2,8). Ale pořád je to 1,6 kg.
S hmotností se pojí ještě jedna drobnost – stativová patka. Objektiv se za ni nedá nosit, protože se mi prostě nevlezly prsty mezi patku a objektiv. Nosil jsem tak 300/2,8 i 70-200/2,8, protože jsem se u takto těžkého objektivu bál o bajonet fotoaparátu. Tady to možné není :( Ale vyřešil jsem to popruhem Peak Design Slide, kdy jednu kotvičku jsem si připevnil na patku objektivu a hotovo. Asi poslední nevýhodou, která mě napadá, je případná cena filtrů. Pokud filtry používáte, připravte se na pěknou raketu, filtry průměru 105mm nejsou vůbec levné a určitě nechcete na ten optický skvost nasadit nějaké bláto.
Nikon D850, Sigma Art 105/1.4, 1/2500s, f/1.4, ISO64, 105mm
Ostrost, kresba, autofocus
Ve zkratce – super. Ten objektiv není těžký jak balík brambor jen tak pro nic za nic. Pokud sledujete moje fotky nějak pravidelně, víte, že se mi občas dostane do ruky zajímavý objektiv – za zmínku určitě stojí Nikon 200/2 VR II, Nikon 300/2.8 VR, Nikon 400/2.8 i 500/4 – a můžu s čistým svědomím říct, že Sigma Art 105/1.4 se těmto objektivům zcela vyrovná, až by se skoro chtělo říct, že je překoná. Já osobně jsem nikdy neviděl na fotkách takový detail. Opravdu není moc potřeba to rozmazávat. Za mě top strop, jak se teď prej říká.
S autofocusem je to zajímavější. Né že by byl špatný, to určitě ne. Objektiv má velmi, opravdu velmi, svižný a přesný autofocus. Problém nastává v momentě, kdy začnete toto portrétní sklo porovnávat se skly určenými pro pohyb. Určitě se jim nevyrovná v případě, kdy chcete fotit nějaký detail pohybu. Pokud ale chcete zaznamenat i kus prostředí, autofocus to hravě zvládne a navíc vám nabídne unikátní záběr, který žádné sklo se světelností f/2.8 prostě nedodá. Mezi objektivy portrétními (jakkoliv takové dělení nemám rád), je Sigma Art 105 opět na vrcholu.
Protisvětlo
U optické kvality bych ještě rád zmínil výkon v protisvětle. Je to tak trošku moje oblíbená disciplína. Někdy si až říkám, že bych mohl zkusit vyfotit něco se sluncem v zádech, ale pak se stejně otočím a fotím v protisvětle :-) Není to tak dávno, co jsem přemýšlel, že vyměním svůj Nikon 300/2.8 VR za Nikon 300/4 PF VR. Důvodem byla váha a velikost (2870g vs 755g) a už už to skoro vypadalo, že výměna proběhne. Pak jsem ale objevil jeden článek kde jsou fotky mývala v protisvětle :-) a to mě přesvědčilo o tom, že si nechám svůj objetiv.
Proč taková story? Chtěl jsem jen podtrhnout to, jak moc je pro mě focení v protisvětle důležité a nakonec říct, jak moc je Sigma 105/1.4 Art v této disciplíně úžasná. V přímém protisvětle si sklo pěkně drží dostatečný kontrast (i na plnou díru) na to, aby se pak z fotky daly vytáhnout detaily v editoru, pozadí je krásně hladké a neobjevují se v něm žádné artefakty nebo hrubé přechody. Chromatickou aberaci jsem nezaznamenal a pokud tam nějaká na těch 45 Mpx je, tak není vidět (takže tam jakože není!). Odlesky jsem zaznamenal dvakrát, velmi nevýrazné a jen v případě focení opravdu přímo proti slunci. Z fotek se daly snadno vyretušovat, protože byly miniaturní a většina nefotografů by si jich ani nevšimla (ostatně na jedné fotce tady ve článku je vidět, zkuste ho najít).
Svatá trojice
Jak jsem zmiňoval již na začátku, měl jsem půjčené tři objektivy Sigma Art a to sice 85/1,4, 105/1,4 a 135/1,8. Když jsem totiž na sociálních sítích avizoval, že budu mít 105 na testing, hodně lidí se ptalo na srovnání právě s 85 a 135. Rozhodně se nejedná o snadný úkol, všechny tři objektivy jsou skvělé. O Sigmě Art 135/1,8 jsem už článek psal a právě tam proběhlo i drobné srovnání s 85/1,4. Zkusím to tedy jinak…
Autofocus má podle mě nejlepší 105, v těsném závěsu za ní je 135 a pak je větší mezera a až potom je tam 85. U té 85 jsem měl bohužel smůlu na kus, který trpěl na front focus a nedal se seřídit pomocí AF Fine Tune funkce v těle. Jednalo se v podstatě o stejný problém jako popisuju ve článku o 135. Co se kresby týče, řada je podobná, jen tam nejsou takové mezery. Nejlepší je opravdu 105 a v těsném závěsu za ní jsou oba dva objektivy. Rozdíl mezi 85 a 135 žádný nevidím. Všechny tři objektivy mají špičkovou optiku a výstup tomu odpovídá.
Zleva Sigma 105/1.4 Art, Sigma 135/1.8 Art, Sigma 85/1.4 Art
Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy
Kurzy fotografování psů
Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.
Kurzy Lightroom Classic
Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom Classic není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.
Individuální kurzy
Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.
Přímé srovnání
Zkusil jsem si tři testovací scénáře. Ten první byl jednoduchý. Posadíme psa na místo, on tam bude stát a já ze stejného místa vyfotím fotku každým z daných objektivů. Snažil jsem se to vyfotit tak, aby bylo vidět rozmazání popředí, pozadí i nějakého objektu poblíž psa (to jakože ten keř). To samé jsem pak vyfotil ještě jednou, jen jsem zvolil jiné pozadí (trochu blíže ke psu) a rušivější popředí.
Hmotnost | Průměr filtru | Min. zaostřovací vzdálenost | Cena | |
Sigma Art 85 | 1130 g | 86 mm | 85 cm | 28 990 Kč |
Sigma Art 105 | 1645 g | 105 mm | 100 cm | 36 990 Kč |
Sigma Art 135 | 1130 g | 82 mm | 88 cm | 34 790 Kč |
Druhý testovací scénář byl pro mě nejtěžší. Snažil jsem se každým z objektivů vyfotit stejný záběr. Prostě aby kompozice byla identická a na snímku bylo vidět, jak daný objektiv rozmaže pozadí. Asi nikoho nepřekvapí, že nejjemnější bokeh bude mít nejdelší sklo. Přiznávám, že 85tce jsem v tomto srovnání trošku uškodil a mohl jsem jít ještě o kousek blíže, tím by se pozadí více rozjelo. Ale na pořadí by to nic nezměnilo.
Třetí scénář je nepsí :-) A velmi jednoduchý. Fotil jsem vizitku, protože všichni víte, jak je vizitka velká. A fotky jsou na maximální zvětšení, tj blíže už jít nešlo. Sigmy 85 a 105 jsou na tom velmi podobně, se zvětšením 1:8.5 a 1:8.3 nemůžete moc myslet na velké detaily. Zato 135/1.8 má poměr zobrazení 1:5. Vím, že to není makro, ale na některé typy snímků je to určitě dostačující.
Když se na všechny ty srovnávací snímky koukám, napadá mě snad jen to, že kdyby s nimi někdo zamíchal, tak nemám moc šancí poznat, co je čím foceno. Ostatně, poznáte, kterým objektivem jsem vyfotil štěně pod tímto odstavcem? Tak která ta Sigma je tedy nejlepší? Podle mě nelze vybrat nejlepší objektiv. Zkusím vám ale popsat, který a proč je nejlepší pro mě. Třeba vás to inspiruje k podobnému zamyšlení.
Poznáte, kterou Sigmou je tato fotka vyfocena?
Který objektiv bych si koupil já?
Každý objektiv je pro mě dalším úhlem pohledu na věc. Proto bych si při rozhodování určitě udělal sumář toho, jaké objektivy už mám a co bych novým objektivem chtěl fotit (vynechávám element ceny). Momentálně mám rybí oko 16mm, Sigmu Art 35/1.4 a Nikon 300/2.8 VR a proto by pro mě asi všechny tři objektivy dávaly nějaký smysl. Každý z nich by mi zaplnil velkou mezeru v ohniscích, která mezi 35 a 300 mm vzniká. Pokud bych ale vlastnil třeba 50 mm objektiv, tak 85/1,4 by byla v podstatě ze hry, protože by byla nejvíce podobná tomu, co už bych měl.
Objektivem chci fotit hlavně portréty psů v přírodě, nemusím tedy řešit, že se 135 mm bych se už těžko vlezl do nějaké místnosti. Mám dlouhý objektiv, který umí nádherně rozmazat pozadí (300/2.8), takže mi 135/1.8 odpadává z výběru. Pokud bych třístovku neměl, byla by 135 velmi pravděpodobnou volbou i proto, že má nejkratší minimální zaostřovací vzdálenost (jen 88 cm) a dala by se tedy použít i na focení hadů, ještěrek a podobné havěti.
Rozhodování mezi 105 a 85 je pro mě osobně čistě pocitové. 85 mm sklo mi nikdy nijak nepřilnulo k srdci a mám raději delší objektivy. Navíc, 105/1.4 přináší opravdu unikátní záběr, kterému se málokteré sklo vyrovná (no asi žádné). Kdybych vám ukázal dvě fotky, jedna byla z 85/1.4 a druhá z 85/1.8 (kterou má každý druhý fotograf), pravděpodobně byste nepoznali rozdíl. Proto bych volil objektiv, který mi umožní tvořit unikátnější záběry. Filtry nepoužívám, takže průměr objektivu mě nijak neomezuje. A ta hmotnost, no nějak bych se s tím popral :-)
A pokud jste vlastníci 85 nebo 135 a ptáte se, jestli máte objektiv vyměnit, tak nevím. Nevím, co máte dělat vy, protože nevím, co fotíte, čím fotíte a co chcete z fotek dostat. Za sebe můžu říct, že kdybych já měl 85 nebo 135, tak to za novou 105 vyměním. Důvody jsem vám vypsal výše :-)
Nikon D850, Sigma Art 105/1.4, 1/1600s, f/1.4, ISO64, 105mm
Co na Sigmu 105/1.4 Art říkají další fotografové?
V první řadě samozřejmě to, že je nechutně velká, těžká a drahá :-) ale hned jak ji zkusí, tak na všechny tyto negativa zapomenou. Mrkněte na video Honzy Zemánka, brněnského fotografa, který fotí hlavně holé zadečky (jakože fakt, koukněte!) a používá Nikon D700 s Nikonem 50/1.8. Níže si pak můžete přečíst názor mé kamarádky Anny Postnikové, která si objektiv půjčila a skoro ho nevrátila. Věnuje se focení v baru, ve zhoršených světelných podmínkách, takže světelnost a obrazová kvalita pro ni je na prvním místě.
Stopětka v jedna čtverce? Nikdy bych nečekal, že tohle sklo budu mít v rukou a už vůbec ne, že mě bude bavit. Posledních 8 let fotím jen s 50mm sklem a proto mi po nasazení tohohle děla přišlo, že koukám přes dalekohled. Pravda je taková, že jsem s ní nafotil jen asi 50 fotek během 15 minut, takže jsem neměl čas si zvyknout, ale pár věcí mi došlo hned. To sklo je mega ostrý, má krásnej bokeh, ostří bleskurychle, neaberuje a na clonu 1,4 je hloubka ostrosti tak malá, že bych při mým uskákaným focení potřeboval bullet time, abych měl míň odpadu. Taky je mi jasný, že bych tohle sklo chtěl, pokud by k němu přidávali do krabičky i nosiče, protože mýma necvičenýma rukama jsem po té čtvrhodince už takhle obří sklo nemohl unýst. Trochu přeháním, ale ve srovnání s tou padesátkou.. Však víte. Nicméně pokud se mě někdo bude ptát na to správný portrétní sklo, vím, co můžu doporučit. :)
Od vydání (a hlavně po vyzkoušení) Sigmy Art 135/1.8 jsem věděla, že ten objektiv chci. Nicméně jsem to odkládala, přešla jsem z Canonu na Nikon a pak Sigma vydala 105/1.4 Art, boom! Chvíli na to jsem si tyto dva objektivy mohla porovnat v akci na ME v Dogfrisbee. 135 je parádní sklo, ale ta 105 je prostě fantastická. Pár dní na to jsem si už šla vyzvednout svůj vlastní kousek a hned večer ho pak otestovala v prostředí, kde fotím nejčastěji – v koktejlového baru. Zkoušeli jsme detaily drinků, lahví, pohyb při práci s shakerem, nalévání tekutin, ostření i v šeru obstálo na výbornou a ve spojení s kresbou jako břitva, která mě nepřestává udivovat, vznikly velice příjemné fotografie. Fotky vznikaly na plně otevřenou clonu. Jestli mám najít nějaký mínus, můžu zmínit leda hmotnost 1.6 kg, ale… stojí to prostě za to.


Koupím si Sigmu Art 105/1.4?
Ještě ne. Ale nemá to nic společného s tím, že bych ji nechtěl, nebo byla něčím špatná. Nikon právě oznámil své první fullframe bezzrcadlovky, takže je potřeba si určit priority. V září, až se fotoaparáty dostanou do ČR, tak je vyzkouším a rozhodnu se, jestli si nechám D850 (a dokoupím Sigmu Art 105), nebo přejdu na Nikon Z7. Do té doby budu využívat služeb půjčovny fototechniky Fotori a pokaždé když budu chtít fotit portréty, tak si tam pro 105 hopnu.
Jo a pokud jste se dočetli až sem – tak to štěně je stopětkou, samozřejmě na jednačtyři ;) A na tomto odkazu si můžete stáhnout 17 fotek v plném rozlišení (800MB). Klidně si je upravte, jen je prosím nikde nepublikujte ani nevydávejte za své (naschvál jsem vybral škaredé! :-)). Balík obsahuje 5 fotek ze Sigmy 105, které nejsou v tomto článku a všech 12 fotek ze srovnání 85, 105 a 135.
Nakonec bych chtěl ještě jednou poděkovat Sigma-foto.cz a Fotori – půjčovna fototechniky za zapůjčení všech tří objektivů a možnosti vyzkoušet si je v ostrém provozu.
Ahoj Ondro, jak vždy super článek, už dlouho jsme se těšil na jeho vydání.:) Nějakou dobu už se poohlížím po Sigmě 135/1.8 ale při oznámení 105/1.4 je to docela velké dilema. Měl jsem párkrát možnost fotit z Nikon 105/1.4 a ta mě teda moc neoslovila, docela hodně odpadu, objektiv ale nádherně lehoučkej. Ale to ohnisko má něco do sebe :) PS:Psík focen 105kou :)
Ahoj Zdenku, díky za zastavení :) S Nikonem jsem nefotil, takže nemůžu nijak porovnat. Ale na webu makofoto.cz je recenze, kde se srovnává N105/1,4 a S135/1,8, tak mrkni: http://makofoto.cz/nikon/objektivy/Sigma_art_135_1_8/Sigma_art_135.htm
Psík je 105, ale to ví každej, kdo dočetl článek do konce! :D :-P
Super recenze a myslím, že uživatelské recenze z praxe jsou pro 90% lidí přínosnější, než složité laboratorní testy :-). Objektiv jsem také pořídil a je to opravdu portrétní sklo každým coulem. Na akční focení je „téměř“ nepoužitelné. Na „C“ ostření se na pohyb vlastně vůbec nechytá. Zkoušel jsem pár záběrů a například malé dítě mířící přímo k vám, to je kámen úrazu. Zde byl odpad 100%, Ovšem v okamžiku, kdy jdete na statické focení, tak toto sklo je úžasné. Koupí Sigmy 105/1,4 ART si člověk nekoupí univerzální objektiv, ale čistě portrétní sklo a každý si musí zvážit, zda nemalé peníze jednostranně zaměřený objektiv chce investovat. Pokud si to zdůvodní, budou mu odměnou skvělé portréty :-).
Ahoj Michale, díky za zastavení a komentář. Já jsem s pohybem neměl problém. Na jakém těle to máš nasazené?
Ahoj Ondro, mám to na D850. A opravdu se to nechytá ani v nejmenším, ale na „S“ mód nebo i na „C“, ale na statický obrázek je to ostré. Trochu mě to nyní vrtá v hlavě, když píšeš, že jsi to měl na pohyb ok.
Já měl s ARTovkami vždy problém – pro pohyb fakt špatný, na statických snímcích obvykle frontfocus – odpad 80% a to zkrátka nechceš. Mám Nikon 850 a ta Sigma 105 fakt blbý. Zkoušeli jsme seřízení v servisu, ale i tak je objektiv mnohdy “slepý”. U Nikona 500 mám ARTovky 18-35 a 50-100 a je to podobné jako se 105. Ona se ta chybovost, co vím, docela v kuloárech tutlá… Už bych do nich nikdy nešel. Bohužel.
Dobrý den, pokud bych měla dvě Sigmy: 50-100 a sigma art 25-105 f 1,4, jsou obě podobně kvalitní? Když bych chtěla na Nikona D750. Díky, Laďka Cabáková.
Ahoj Michale, Ahoj Davide,
já mám na tohle buď štěstí, nebo vy smůlu :) Jestli je nějaká Sigma, se kterou jsem měl kontinuálně problémy, je to 85/1.4. Ale zbytek mi vždycky fungoval naprosto přesně a bezproblémově.