Rozhodl jsem se trošku oživit svůj web, dát mu nový kabát a starat se o něj více než dříve. Proč jsem to udělal? Abych měl krásné stránky? Protože jsem se nudil? Protože jsem chtěl něco změnit? … Co to znamená pro návštěvníky? V tomto článku se pokusím přiblížit fotografům svůj myšlenkový postup a některé další cíle. Prozradím, jaké technologie jsem použil při tvorbě svých webovek. Předpokládám, že zajímavý bude text hlavně pro ty, kteří mají své stránky tak trošku mrtvé. Také by mohl být článek nakopnutím pro fotografy (a nejen ty), kteří své vlastní webovky nemají. Vezmu to ale pěkně od začátku…

Moje první stránky

Chtěl jsem někde vystavovat své fotky a první, co mě napadlo, byly vlastní stránky. Přiznávám se, že jsem ani nepomyslel na nějaké rajčata, flickry, atd. Přemýšlím, jestli něco takového vůbec tehdy bylo :-) (samozřejmě, že bylo, otázka je, jak moc rozšířené). Stránky jsem tvořil za pomoci svého kamaráda, který vše koudil a já jsem vymýšlel grafiku a dodával obrázky/grafiku potřebné k tomu, aby stránky vypadaly tak, jak jsem chtěl. Byly to hodiny a hodiny práce – doslova. Naštěstí jsme spolu seděli v kanceláři, takže komunikace byla velmi rychlá :-) Foto-pes.cz byl na světě a já jsem netušil, jak moc tím tehdy získávám.

Nová doba

No a pak to přišlo. Obrovský boom sociálních sítí a různých fotoserverů (popisuji ze své perspektivy, takže je klidně možné, že ten boom každý vnímáme trošku jindy). Samozřejmě jsem si taky založil Facebook a na něm fanpage. Prvně pro stránky foto-pes.cz a posléze pro nové webovky ondra-uhlir.cz. Fanoušci se hrnuli, nejprve z řad přátel, později pejskaři, které jsem neznal, a posléze i fotografové a lidé z nepejskařského světa. Pokaždé, když jsem něco vyfotil a nahrál jsem to na Facebook, příval lajků a pochvalných komentů se zdál být až idylický. Na stránky jsem nahrál novou galerii nebo článek a nebýt Facebooku, nikdo by si ho ani nevšiml. UFF!!! Ještě, že tu fanpage mám…. říkal jsem si tehdy. Facebook jsem vnímal jako reklamu zadarmo.

Fanpage Ondra Uhlíř

Samozřejmě se stále více populárními stávaly i služby jako 500px, Flickr, české Rajče, atd. Nijak extra jsem je nesledoval, protože zahraniční služba se mi zdála pro mé fotky zbytečně nadstandardní (a nechtěl jsem nic platit) a ta česká (Rajče) dle mého názoru stála za prd, protože jsem neměl pod kontrolou to, co se s fotografií děje, když ji nahrávám (to se pravděpodobně již změnilo). I proto jsem měl galerky u sebe na webu. Vše hezky pěkně pracné, ale zároveň nastavitelné.

Přechod na WordPress

Pro přechod jsem se rozhodl hlavně proto, že ačkoliv ručně psané webovky mají neomezené možnosti, jsou možnosti takových webovek omezeny ochotou onen web psát. Já sám neovládám v podstatě ani HTML, natož pak PHP nebo CSS styly a kamarádovi už se prostě nechtělo (což je vzhledem k mým požadavkům pochopitelné :-)). Upravovat si sám zdrojový kód bylo nemyslitelné. WordPress (stejně jako třeba Joomla) nabízí user friendly řešení s hromadou doplňků (pluginů) a vzhledů (šablon) a proto byl jasnou volbou. Bohužel jsem tehdy v listopadu 2011 udělal stejnou chybu. Nechal jsem někoho jiného, aby mi to celé sesmolil, protože s WordPressem jsem neuměl. Stalo se tedy to, že jsem měl nové stránky, ale opět, když jsem potřeboval něco změnit, musel jsem žádat někoho jiného.

Wordpress logo

Samozřejmě jsem k novým webovkám www.ondra-uhlir.cz založil i novou fanpage na Facebooku. Z původních 800 fanoušků z foto-pes fanpage se přehrnulo jen to aktivní jádro a fanpage fotopsa jsem později smazal. Ta nová ale ožila celkem rychle. Za rok (do konce roku 2012) jsem nasbíral zhruba 500 fanoušků a někdy kolem března 2013 jsem byl na úrovni foto-pes fanpage před smazáním. Byl jsem velmi spokojený. Další rok (do března 2014) pak přinesl raketový růst a téměř 2000 nových fanoušků. To jsem opravdu nečekal. Aktuálně jsem na čísle 2500. Super :-)

Růst fanoušků na fanpage

Zhruba před měsícem jsem opět koukal na své stránky a už poněkolikáté si řekl „tyjo, jsou pěkný, ale už to není ono“. A nevím, co se tehdy stalo, ale v nějakém záchvatu nebojácnosti jsem se rozhodl, že provedu aktualizaci svého wordpressu i šablony. Oboje bylo plné manuálních úprav, kterým jsem nerozuměl, a bylo mi jasné, že po aktualizaci už to vrátit nepůjde. O některé vychytávky přijdu. Na druhou stranu jsem věděl, že chci stejně změnit šablonu. Elegant Themes se mi moc líbí a se starou šablonou se mi pracovalo velmi dobře. Neviděl jsem tedy důvod, proč nejít do šablony od této partičky znovu. Velkým překvapením pro mě byla šablona Divi , u které jsem si byl téměř ihned jistý, že ji chci použít.

Jak tedy na to?

Během roku 2013 jsem nabral alespoň základní znalosti PHP a CSS stylů a samozřejmě jsem se naučil pracovat i s WordPressem. Když něco chceš, udělej si to sám. A tak jsem se do toho pustil. Nainstalovat WordPress a nastavit šablonu dovede každý, kdo tomu věnuje hodinu času. Na webu je několik tutoriálů, jak na to. Stejně tak jako existují tutoriály na základní práci s WordPressem (opět maximálně 1 hodina). Co ale dál? Jak jsem již psal, já jsem měl vybranou šablonu od Elegant Themes (placenou), se kterou jsem +- věděl, jak pracovat. Nezkušenému člověku to opět zabere zhruba jednu hodinku, než se seznámí s logikou. Existuje spousta pluginů, po kterých sáhnete, jakmile zjistíte, že chcete, aby váš web uměl něco, co WordPress v základu neumí. Přímo ve WordPressu je uživatelské rozhraní pro hledání a instalování pluginů. Nic složitého. No a nakonec samozřejmě přichází obsah. Tady se dostáváme k velmi individuální časové hodnotě, takže si netroufám odhadnout, jak dlouho vám zabere zaplnit své nové stránky obsahem, který tam chcete mít.

Když to sečtu a podtrhnu a vezmu v potaz mé zkušenosti s několika weby, troufám si tvrdit, že když na to člověk sedne, tak má za dva dny hotové stránky nadprůměrné úrovně. Velkou výhodou WordPressu je pak také to, že díky tomu, jak je napsaný a rozšířený, je velmi oblíbený u vyhledávačů. Pokud tedy bude váš obsah dostatečně zajímavý a aktuální, Google a jiné vyhledávače vás budou mít rády :-)

Elegant Themes
Smugmug
MailChimp

Galerie je problém

Největší nároky jsem vždy kladl na galerii. Přirozeně, jako fotograf, jsem chtěl, aby má veledíla byla zobrazena v co nejlepší kvalitě a samozřejmě i s nějakýma vychytávkama. Ručně psaných a upravovaných věcí už bylo dost a tak jsem byl rozhodnut pro jedno z profesionálních řešení (rozuměj placených). První, co na vás vyskočí, když dáte do Googlu „wordpress galerie“ je plugin jménem NextGenGallery. Důvodů, proč udržet galerii u sebe na webu, je několik. Ten největší z nich je asi návštěvnost, kdy váš web vykazuje vysoké čísla u počtu kliků a stráveného času. A samozřejmě máte vše plně pod kontrolou, nejste na ničem závislí. Plugin jsem za cca 800kč/rok zakoupil a pustil se do nastavování. Brzo se ale dostavilo zklamání. Na první pohled se sice zdá galerka pěkná, ale hned na druhý tomu není. Sem tam je to nějaká zbytečná ikonka, podivný okraj, celý to jede nějak zbytečně pomalu… atd atd. Vrcholem pak bylo to, že se mi prostě nepovedlo k fotkám zobrazit EXIF. Rozhodl jsem se, že napíšu tvůrci pluginu o vrácení peněz. V mailu jsem popsal, proč jsem si NextGen Gallery plugin vybral a čím mě zklamal. Ještě ten den jsem dostal odpověď a do dvou dnů byly peníze zpátky na účtu. Byl jsem mile překvapen. Co ale s galeriemi?

500px versus smugmug.com

Flickr jsem vyřadil proto, že na něm ani nemám účet. Abych předešel dotazům :) Na 500px jsem už nějaké fotky postoval, znám to prostředí a líbí se mi nabízená portfolia. Smugmug zase znám od Petra Bambouska. Ale jednou jsem na něm zkoušel testovací provoz a nějak se mi nedařilo z toho dostat to, co jsem požadoval. Obrovskou výhodou 500px by samozřejmě byla ta sociální síť, která na serveru kolem fotografií existuje. Mým základním požadavkem byla možnost vlastní URL adresy a ochrana před kliknutím pravým tlačítkem. Srovnal jsem tedy nabídky a rozhodl se v podstatě podle ceny. Smugmug (60USD) nabízel mnou požadované funkce o 15USD ročně levněji než 500px (75USD). Koupil jsem Smugmug. A musím říct, že jsem byl velmi mile překvapen. Nepočítám-li čas strávený exportováním fotek z Lightroomu a jejich nahrávání na server, tak celé nastavení mi zabralo cca 30 minut. Ano, galerie.ondra-uhlir.cz je záležitost nastavená během půl hodiny. Zobrazení EXIFu, klíčových slov (přímo z LR), tlačítka na sdílení. Vše šlo jako po másle a zklamání se nedostavilo. Pokud máte o podobnou galerii zájem, zde je link přes který dostanete SmugMug s 20% slevou.

Galerie Ondry Uhlíře

Nové stránky jsou na světě

Stránky jsou hotové, jsou online, ohlas byl velmi příjemný a já osobně jsem spokojený. Mám super fungující galerii, snad poprvé od té doby, co fotím :-) Celková investice byla něco kolem 3000kč (hosting, doména, šablona, smugmug). Vše jsem si nastavil já a přesně vím, jak co funguje. Kde je tedy pointa celého článku, kromě toho, že jsem popsal to, jak jsem tvořil stránky?

Pointu já osobně vidím v silném webu. To vše, co jsem popsal výše, jsem tak nějak dělal a neuvědomoval jsem si, že buduji něco, za co budu později strašně vděčný. Znám spoustu fotografů, kteří mají své Facebookové fanpages a na nich stovky a tisíce fanoušků. Postují své fotky a ty jsou lajkovány a šířeny do celého světa. Ale opravdu málokterý z nich má svůj vlastní web. Tito fotografové jsou dle mého názoru doslova závislí na nastavení zobrazování příspěvků ze strany Facebooku. Ano, to jestli vidíte příspěvky dané fanpage není jen o tom, jestli jste si ji lajkli nebo ne. Facebook aktuálně zobrazuje příspěvky pouhým 2% fanoušků. Nedávno to byly 4%, předtím tuším 9%. Samozřejmě cíl je jasný, vytáhnout z majitelů stránek peníze. A nelze za to Facebook vinit, je to také jen firma, jejímž hlavním cílem je generovat zisk.

Celkem zajímavé video o placené reklamě na FB

A podle mě pravdivý článek o tom, jak to doopravdy je :)

Návštěvnost stránek www.ondra-uhlir.cz

Návštěvnost stránek www.ondra-uhlir.cz

Fanpage je pro mě důležitá, protože (jak jsem psal výše) je jednoduché skrze ni propagovat své fotky a příspěvky (i tento budu). Ale nejsem na ní závislý. Mé stránky mají denně přes 100 unikátních návštěv. (Na sledování počtu návštěv používám Piwik.) Lidé se vracejí, protože stránky znají, a nebo je objevují přes Google a jiné vyhledávače. Co ale ti fotografové, kteří své webovky nemají? Google najde leda jejich photography fanpage.

Newsletter aneb novinky mailem

Určitě to znáte. Pokaždé když nakupujete v nějakém eshopu, tak vám potom chodí ty otravné maily se slevama na produkty, které nikdo nechce. I já jsem se uchýlil k tomuto kroku, štěstíčku se musí jít trochu naproti :-) Ale není se čeho bát. Tuto formu jednostranné komunikace se čtenářem bych rád používal pouze velmi výjimečně tak, aby neobtěžovala, ale opravdu byla žádanou. Správně používanou ji pak vnímám jako další ze způsobů, jak upevnit postavení svého webu a jak si udržet stabilní návštěvníky s opravdovým zájmem o obsah. Můj Newsletter bude plný zajímavostí kolem Lightroomu a fototechnice (převážně Nikon a Sigma), odkazů na zajímavé články, mých fotoplánů do budoucnosti, okrajově i termínů nových kurzů. Sem tam přihodím nějaký ten tip či trik ;-)

Abych se ale držel konceptu článku… má šablona Divi z dílny Elegant Themes přímo obsahuje formulář na přihlášení se k odběru, ale není těžké si stáhnout plugin, pokud toto vaše šablona neumí. K mailování jsem si vybral službu MailChimp, která je zdarma do 2000 subscriberů a 12000 odeslaných mailů měsíčně. Což věřím, že mi bude chvíli stačit. Nastavení bylo opět velmi rychlé a jednoduché. Služba samozřejmě zasílá potvrzovací maily při přihlášení (ověření pravosti emailu) a její součástí je i možnost vytvářet šablony pro hromadně zasílané maily. Samozřejmostí je také nějaký ten reporting o počtu otevření, kliknutí, atd atd… Přihlásit k odběru se můžete pomocí formuláře v pravém sloupci (pravděpodobně budete muset scrollovat nahoru :-P)

Kromě Newsletteru tuto službu využívám i k přihlašování lidí na kurzy, což mi ušetřilo velkou spoustu času. Připravil jsem si formuláře, hromadné maily, zájemci se mohou sami bez mého zásahu přihlašovat a odhlašovat. Pro mě ideálka :-)

Nebojte se!

WordPress samozřejmě není jedinou možností. Jedná se o jeden z mnoha a mnoha způsobů, jak vytvořit vlastní webovou prezentaci. Jeden z důvodů k sepsání tohoto článku bylo také ukázat, jak snadné to může být. Nebojte se toho, zkuste to. A uvidíte, že na tom není nic těžkého. Popsal jsem vám svou cestu,  a když jsem to zvládl já, tvorbou webu nepolíbený analfabet :-), zvládne to každý. Tak hurá do toho! Samozřejmě to nebude takový boom ohlasů, jako například na Facebooku, ale dejte tomu čas. Stránky si najdou cestu do světa a do sítě vyhledávačů. Jediné, co musíte, je krmit je kvalitním obsahem.