Je to přesně rok, co jsem napsal článek o tom, jak je důležité mít svoje vlastní webovky a nebýt závislý na sociálních sítích. Za tímto názorem si samozřejmě pořád stojím a na svých webovkách neustále pracuji (i když jsou to často neviditelné změny)… ale co si budeme povídat, ono to bez těch sociálních sítí v dnešní době dost dobře nejde.

Facebook

Stačí se podívat na statistiky návštěvnosti webu a mám jasno. Bez Facebooku by můj web v roce 2014 přišel o 21% návštěvnosti. Někomu se procentuální vyjádření nemusí zdát tak signifikantní, ale z 36000 návštěv z roku 2014 jich 7700 bylo právě z Facebooku. Kolik asi lidí mé stránky na FB objevilo a teď už na ně třeba chodí přímo? (zkusím zjistit, jestli to jde zjistit :-)). Moje aktivita na Facebooku spočívá v podstatě ve sdílení nových fotek, článků, výzev ke kurzům atd. Hodně často tyto příspěvky pak sdílím do různých foto skupin, či skupin různých psích sportů, či plemen.

O svou Facebookovou fan page se snažím hodně starat. Přemýšlím nad tím, kdy a co postnu, kteří lidé jsou online, atd. A nemám s touto péčí žádný problém, protože FB používám denně i ke komunikaci s přáteli atd. S ostatními sociálními sítěmi je to těžší…

Proč expandovat?

Když vezmu rok 2014 jako příklad, tak jak jsem psal výše, 7700 návštěv přišlo z Facebooku. Facebook ale není jediná sociální síť :-) Motivace je tedy jasná, rozšířit publikum a snad i trochu lépe cílit sdílení obsahu. Pokud by se mi povedlo z Twitteru a Google+ přivést v roce 2015 jen polovinu toho co z FB, bral bych to jako úspěch (a přiznám se, že to mám momentálně nastaveno jako cíl). Jsem si ale také vědom toho, jak moc těžké bude udržovat tyto další dva kanály aktualizované. Ani Twitter, ani Google+ rozhodně nejsem zvyklý používat na denní (upřímně, ani na měsíční) bázi. A co si budeme povídat, nejhorší je, když odkazujete svoje fanoušky na Twitter účet, kde poslední aktualizace proběhla v lednu 2011.

2015-03-29 12_10_29-(1) ondra-uhlir.cz

Graf nárůstu fanoušků za rok období březen 2014 – březen 2015.

Při pohledu na tento graf a graf z minulého příspěvku (tedy porovnání 03/13-03/14 s obdobím 03/14-03/15) je docela zřejmé, že raketový nárůst fanoušků se nekoná a pravděpodobně ani konat nebude. Možná shodou nějakých super náhod, kdy by se z některého z mých příspěvků stal malý viral. Ale s tím se opravdu počítat nedá a tak je potřeba rozšíření návštěvnické základny vzít hezky pěkně do svých rukou.

Twitter

Na Twitteru jsem úplně bezmocný. Nevím, jak systém funguje, mám asi 35 followers někdy z dob pravěku, neznám trendy, používané hashtagy, prostě nic. Takže začnu pěkně od začátku tak, jako kdysi s FB. Nejen pomocí tohoto článku se pokusím rozšířit počty těch, kteří budou můj obsah sledovat. Pravděpodobně rozešlu Newsletter, kouknu na některé Twitter stálice a zkusím trochu proniknout do tajů této sociální sítě.

Mým hlavním cílem na Twitteru je to, aby si mě a mé tvorby všimli zahraniční fotografové. Nechci cílit na pejskaře, protože moc nevěřím, že jsou jich na Twitteru nějaké velké hromady. Zahraničních fotografů na Facebooku moc nepochytám, obsah sice zadávám dvojjazyčně, ale z 95% je to nějaká fotka. U Twitteru bych se chtěl zaměřit na takové ty klasické krátké povzdechy ze dne běžného fotografa. Sem tam snímek, ukázka before/after, Lightroom tipy. České fotografy by pak mohl zaujmout právě obsah mého blogu, nebo třeba i nabízené kurzy.

2015-03-29 12_45_08-Ondra Uhlir (@OndraUhlir) _ Twitter

Kliknutím na obrázek si zobrazíte můj Twitter profil.

Google+

U Googlu se cítím trošku jistěji co se používání týče, protože je více podobné Facebooku (ve srovnání s Twitterem). Našel jsem si nějaké české komunity (ekvivalent skupiny na FB) a do těchto budu sdílet obsah. Osobně ale od G+ nic extra nečekám, protože co jsem tak komunity projížděl, mám pocit, že je tam mrtvo. Za zkoušku to rozhodně stojí a třeba budu později mile překvapen. Hlavním cílem bude zaujmout české fotografy, kteří nejsou na FB či Twitteru. Zkusím sdílet obsah svého blogu, sem tam nějakou zajímavost, kterou najdu na netu a hlavně novinky, či postupy kolem Lightroomu. Cílem opět nebude hledat pejskaře jako diváky, ale spíše fotografy, čtenáře blogu.

2015-03-29 12_49_32-Ondra Uhlíř – Google+

Kliknutím na obrázek si zobrazíte můj Google+ profil.

Štěstí se musí jít naproti

Je to tak :-) a abych případný nárůst zájemců o můj obsah na Twitteru a Google+ zvýšil, sepsal jsem tento článek. Jak jsem již zmínil, pravděpodobně také rozešlu Newsletter a aby to nebylo málo, přidal jsem na stránky krásný plugin od ElegantThemes jménem Monarch. To jsou ty sdílecí social tlačítka, které jsou vidět na boku každé stránky a u blogových příspěvků. Nahoře v sidebaru jsou pak follow tlačítka. Na nějaké vyhodnocení je ještě brzy, ale tak za půl roku myslím budu mít dostatek dat na to, abych věděl, zda návštěvníci na tlačítka klikají, či nikoliv.

Další sociální sítě?

Samozřejmě se nabízí otázka „co dál?“. Sociálních sítí je asi triliarda, ale já osobně se prozatím spokojím s Facebookem, Twitterem a Google+. Jsem si 100% jistý, že další síť bych prostě nezvládal udržovat aktuální. Rád bych se v létě podíval pořádně na zoubek 500px a Flickeru. Nejdřív ale musím zvládat aktualizovat svou vlastní galerii.