NIKON D500

A s ním Sigma 50-100/1,8 Art.

Na jednom ze svých kurzů jsem měl možnost vyzkoušet si Nikon D500 a objektiv Sigma Art 50-100/1,8. Vzhledem k tomu, že oba kousky jsou tak trochu horké zboží, mi přišlo škoda se nepodělit o nabyté poznatky. Jako vždy, nejedná se o žádnou hlubokou analýzu nebo laboratorní test, ale o mé zkušenosti, názory, postřehy a hlavně první pocity z krátkého focení s těmito dvěma skvělými kousky fotografického vybavení.

Nikon D500

Když jsem ještě měl Nikon D300s a přemýšlel nad novým foťákem, byl Nikon D400, který se pravidelně zjevoval v mých snech. Nic takového jako Nikon D400 se nekonalo a 4 roky po mém rozhodování, zda čekat na nástupce D300s, nebo přejít na fullframe, na trh přišel Nikon D500. Já už jsem chycený ve fullframe pasti, ale ti, kteří zůstali věrní DX formátu, dostali od Nikonu ten nejlepší dárek, jaký si mohli přát. Ať si říká kdo chce co chce, všechny ty D3000, D5000 a D7000 řady jsou sice super foťáky, ale serii D200, D300 a nyní i D500 se nevyrovnají. Prostě ne. Nikon D500 nastavil laťku sakra vysoko.

20Mpx APS-C snímač, 10 snímků za sekundu, ISO v hodnotách 100-51200, bez vestavěného blesku, 100% pokrytí hledáčku, 4K video, Wifi, výklopný dotykový displej, weather sealed… AF systém a ergonomie shodné s Nikonem D5, 153 ostřících bodů z nichž 99 je křížových. Co víc může člověk od foťáku chtít?

FOTORI PUJCOVNA

Za zapůjčení obou skvostů samozřejmě opět vděčím Viktoru Šulcovi a jeho půjčovně fototechniky. Díky!

Ergonomie

Obrovský rozdíl mezi řadami D3000, D5000, D7000 a Dněkolikset je podle mě právě v ergonomii těla. Často mám v ruce nějaký Nikon D5200, D7100,… a vždycky je to oproti profi tělům (D700, D800…) obrovský rozdíl. U Nikonu D500 jsem tento pocit neměl. Tělo padne skvěle do ruky, tlačítka jsou přesně tam, kde mají být. Nově umístěné tlačítko pro nastavení ISO citlivosti (hned vedle spouště) je naprosto skvělé, joystick sice není tak dobrý jako Canoní kolečko, ale určitě rychlejší než klasický křížový volič. Nechybí ani AF-ON tlačítko. Na středové tlačítko křížového voliče lze nastavit přiblížení fotky na ostřící bod se zvětšením 1:1. Díky tomu můžete ihned po vyfocení, jediným stisknutím tlačítka, ověřit, jestli je fotka ostrá, či nikoliv. Celkově v menu pak můžete najít opravdu rozsáhlé možnosti nastavení funkčnosti různých tlačítek.

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/200s, ISO320, 65mm, f/1,8)

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/200s, ISO320, 65mm, f/1,8)

Za zmínku určitě stojí i to, že D500 dostala očnici stejnou jako mají těla z profi řady. Z mých zkušeností je tahle kruhová očnice příjemnější při focení a hlavně je mnohem odolnější. Ze zadní strany zmizelo tlačítko na zamknutí expozice a přepínač způsobu měření expozice. Já osobně jsem ani jedno z těchto tlačítek nikdy nepoužil, takže jsem na rozdíl přišel až při přípravě materiálů a poznámek ke článku. Nicméně se nejedná o nic, co by nešlo nastavit na některé z Fn tlačítek.

Zadní tlačítka na těle fotoapáru jsou podsvícená, takže pokud svůj foťák neumíte ovládat i poslepu, na D500 se neztratíte… zjednodušeně, co se ovládání a tlačítek týče, D500 je v podstatě D5, které někdo uřezal grip :-) Nikon D500 mi z ergonomického pohledu přijde lepší než všechny D3000, D5000, D7000 řady a dokonce i lepší než D600/D610 a D750.

Rozložení tlačítek Nikonu D500 - zezadu

Rozložení tlačítek Nikonu D500 – zezadu

Rozložení tlačítek Nikonu D500 - shora

Rozložení tlačítek Nikonu D500 – shora

Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy

Kurzy fotografování psů

Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.

Kurzy Lightroom Classic

Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom Classic není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.

Individuální kurzy

Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.

Rychlost snímání

Když už jsem u toho cvak, cvak, cvak, tak určitě stojí za zmínku i oněch 10sn./s, kterých je Nikon D500 schopný. Mnozí by mohli namítat, že je to zbytečné… a asi ano, většinou je 10 snímků za sekundu zbytečnost, která jen plní kartu. Měl jsem docela problém vyfotit na jedno zmáčknutí jen jednu fotku :-) Ale jakmile se dostanete k focení nějaké zajímavé akce, tak je to právě framerate, který vám umožní dostat ze záběru maximum. Když vám foťák rozseká skok psa na 10 různých záběrů, namísto čtyř (moje D800E), tak máte téměř jistotu, že tam bude to, co chcete.

Nikon D500 + Nikon 300/2,8 VR (1/3200s, ISO320, 300mm, f/3,5)

Nikon D500 + Nikon 300/2,8 VR (1/3200s, ISO320, 300mm, f/3,5)

ISO Citlivost

Den, kdy jsem měl D500 půjčenou, byl krásně slunečný, takže nebyla moc možnost vyzkoušet opravdu vysoké hodnoty ISO. Rozhodl jsem se tedy pro nějaké tmavší místo (opět lesík) a fotku s pozadím, které je mírně prosvícené. Abych zachoval detaily a barvu pozadí, musel jsem tedy podexponovat. V editoru bude na takové fotce potřeba hodně prosvětlit hlavní objekt. S D800E takto fotím běžně a dovoluje mi do fotky dělat opravdu silné expoziční zásahy. D500 mě opět velmi mile překvapila, umožnila mi prosvětlit hlavu psa, vytáhnout detaily očí z tmavých míst a to vše bez ztráty kvality.

Někteří mohou namítat, že detail není nijak pěkný, že na fullframe to nemá, že D810 má lepší detaily, že na fotce je vidět šum a já nevím co dalšího… Jak jsem psal, nedělám žádné laboratorní testy. Toto je výsledek úplně obyčejného focení, tj situace, se kterou se běžně fotograf musí vypořádat. Záměrně jsem použil i nejnižší clonu, protože kdybych zaclonil na 5,6, tak by to opět nemělo s reálným focením (psích) portrétů nic společného.

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/800s, ISO320, 100mm, f/1,8)

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/800s, ISO320, 100mm, f/1,8)

Nikon D500 není fullframe a jako takový jej musíte brát. Je to crop foťák a to s sebou nese jasné nevýhody oproti fullframe foťákům. Za sebe ale můžu říct, že jsem obrazovou kvalitou D500 opravdu velmi mile překvapen (a podotýkám, že sám fotím D800E + 300/2,8). Myslím si, že co se obrazové kvality týče, je mnohem důležitější používat kvalitní objektivy, než se hnát za lepším a lepším tělem. I Nikon D3000 umí udělat nádhernou fotku plnou detailů, když na něj nasadíte pořádný objektiv.

Detail 1:1 po zesvětlení podexponované fotky

Detail 1:1 po zesvětlení podexponované fotky

Sigma 50-100/1,8 Art

Jak jsem již psal, společně s Nikonem D500 jsem měl půjčený i objektiv Sigma 50-100/1,8 Art a opět musím jen a jen chválit. Objektiv ostřil rychle a přesně, jak na pozující, tak na běhající psy. Samozřejmě rychlostí ostření se nevyrovná Nikonu 300/2,8 nebo 70-200/2,8, ale pocitově bych řekl, že za tou 70-200 moc nezaostával. Úhlem záběru odpovídá tento objektiv 75-150mm nasazeným na fullframe, což je podle mě luxusní rozsah.

Množstvím detailů se tato Sigma vůbec nemusí vedle svých brášků z řady Art stydět. I na plnou díru je detail krásně ostrý a na psech jsem viděl parádně vykreslenou srst a detaily. Zkoušel jsem fotit i na různá ohniska a nepozoroval jsem, že by se v některém z rozsahů, kresba zhoršovala. Bokeh je příjemný a jak je vidět na fotce níže, tak si objektiv poradí i s opravdu rozbitým a všelijak nasvíceným pozadím. Většinu fotek jsem fotil na nejnižší clony a tahle Sigma hravě strčí do kapsy skla jako je Nikon 50/1,8 AF-S nebo 85/1,8 AF-S.

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/250s, ISO320, 90mm, f/1,8)

Závěrem

Nikon D500 i Sigma 50-100/1,8 jsou dva kousky vybavení, které nemají v aktuální nabídce fototechniky konkurenci. Ještě nikdy nikdo nevyrobil takhle dobrý cropový foťák a stejně tak nikdo z výrobců neměl koule na to udělat zoom s takovým rozsahem a světelností. I proto jsou předchozí odstavce plné chvály a superlativů. Vůbec nezávidím všem těm majitelům crop foťáků, kteří řeší dilema, jestli jít do fullframe nebo ne. Mně osobně by Nikon D500 a nabídka objektivů Sigma 18-35/1,8 Art a Sigma 50-100/1,8 Art takové rozhodování ani trošku neulehčila.

Samozřejmě záleží na preferencích každého fotografa. Někdo, kdo fotí převážně sport a rozmýšlel nad některým z levnějších fullframe foťáků, má asi jasno. Naopak, fotograf převážně statických věcí (portréty, krajinky) může s klidem koupit Nikon D7200, který je o polovinu levnější než D500 a co se obrazové kvality týče, poslouží naprosto stejně.

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/500s, ISO100, 100mm, f/1,8)

Nikon D500 + Sigma 50-100/1,8 Art (1/500s, ISO100, 100mm, f/1,8)