NIKON D500
A s ním Sigma 50-100/1,8 Art.Na jednom ze svých kurzů jsem měl možnost vyzkoušet si Nikon D500 a objektiv Sigma Art 50-100/1,8. Vzhledem k tomu, že oba kousky jsou tak trochu horké zboží, mi přišlo škoda se nepodělit o nabyté poznatky. Jako vždy, nejedná se o žádnou hlubokou analýzu nebo laboratorní test, ale o mé zkušenosti, názory, postřehy a hlavně první pocity z krátkého focení s těmito dvěma skvělými kousky fotografického vybavení.
Nikon D500
Když jsem ještě měl Nikon D300s a přemýšlel nad novým foťákem, byl Nikon D400, který se pravidelně zjevoval v mých snech. Nic takového jako Nikon D400 se nekonalo a 4 roky po mém rozhodování, zda čekat na nástupce D300s, nebo přejít na fullframe, na trh přišel Nikon D500. Já už jsem chycený ve fullframe pasti, ale ti, kteří zůstali věrní DX formátu, dostali od Nikonu ten nejlepší dárek, jaký si mohli přát. Ať si říká kdo chce co chce, všechny ty D3000, D5000 a D7000 řady jsou sice super foťáky, ale serii D200, D300 a nyní i D500 se nevyrovnají. Prostě ne. Nikon D500 nastavil laťku sakra vysoko.
20Mpx APS-C snímač, 10 snímků za sekundu, ISO v hodnotách 100-51200, bez vestavěného blesku, 100% pokrytí hledáčku, 4K video, Wifi, výklopný dotykový displej, weather sealed… AF systém a ergonomie shodné s Nikonem D5, 153 ostřících bodů z nichž 99 je křížových. Co víc může člověk od foťáku chtít?
Ergonomie
Obrovský rozdíl mezi řadami D3000, D5000, D7000 a Dněkolikset je podle mě právě v ergonomii těla. Často mám v ruce nějaký Nikon D5200, D7100,… a vždycky je to oproti profi tělům (D700, D800…) obrovský rozdíl. U Nikonu D500 jsem tento pocit neměl. Tělo padne skvěle do ruky, tlačítka jsou přesně tam, kde mají být. Nově umístěné tlačítko pro nastavení ISO citlivosti (hned vedle spouště) je naprosto skvělé, joystick sice není tak dobrý jako Canoní kolečko, ale určitě rychlejší než klasický křížový volič. Nechybí ani AF-ON tlačítko. Na středové tlačítko křížového voliče lze nastavit přiblížení fotky na ostřící bod se zvětšením 1:1. Díky tomu můžete ihned po vyfocení, jediným stisknutím tlačítka, ověřit, jestli je fotka ostrá, či nikoliv. Celkově v menu pak můžete najít opravdu rozsáhlé možnosti nastavení funkčnosti různých tlačítek.
Za zmínku určitě stojí i to, že D500 dostala očnici stejnou jako mají těla z profi řady. Z mých zkušeností je tahle kruhová očnice příjemnější při focení a hlavně je mnohem odolnější. Ze zadní strany zmizelo tlačítko na zamknutí expozice a přepínač způsobu měření expozice. Já osobně jsem ani jedno z těchto tlačítek nikdy nepoužil, takže jsem na rozdíl přišel až při přípravě materiálů a poznámek ke článku. Nicméně se nejedná o nic, co by nešlo nastavit na některé z Fn tlačítek.
Zadní tlačítka na těle fotoapáru jsou podsvícená, takže pokud svůj foťák neumíte ovládat i poslepu, na D500 se neztratíte… zjednodušeně, co se ovládání a tlačítek týče, D500 je v podstatě D5, které někdo uřezal grip :-) Nikon D500 mi z ergonomického pohledu přijde lepší než všechny D3000, D5000, D7000 řady a dokonce i lepší než D600/D610 a D750.
Kromě psaní blogu pořádám i kurzy pro fotografy
Kurzy fotografování psů
Během celého kurzu se střídají úseky fotografické s těmi teoretickými. Nízký počet účastníků mi umožňuje s každým probrat i individuální dotazy a problémy. Cílem kurzů je pomoci fotografům psů zdokonalit jejich snímky i schopnost ovládat svou fototechniku. Nejvíce se pak zaměřuji na estetickou stránku fotografie a snažím se, aby účastníci fotili pěkné fotky psů, ne jen fotky pěkných psů.
Kurzy Lightroom Classic
Intenzivní kurz, během kterého vysvětlím a ukážu všechny důležité funkce sloužící jak k urychlení třídění snímků, tak k jejich úpravě. Kurz je tak tématicky rozdělený do čtyř celků – import, třídění, úprava, export – během kterých odhalím celý svůj pracovní postup. Adobe Lightroom Classic není program určený jen pro úpravu fotek a jeho široký záběr velmi často fotografy odradí. Cílem mých kurzů je tuto bariéru překonat.
Individuální kurzy
Tyto kurzy jsou určeny pro každého fotografa, který má opravdu specifické požadavky. Ať už se jedná o fotografování psů, úpravy fotografií, pokročilé funkce programu Adobe Lightroom nebo konzultace vlastní tvorby. Obsah kurzu tedy budeme tvořit společně, kdy vy sami si řeknete, co byste chtěli zlepšit, nebo se naučit a já se pokusím navrhnout, jak na to půjdeme.
Rychlost snímání
Když už jsem u toho cvak, cvak, cvak, tak určitě stojí za zmínku i oněch 10sn./s, kterých je Nikon D500 schopný. Mnozí by mohli namítat, že je to zbytečné… a asi ano, většinou je 10 snímků za sekundu zbytečnost, která jen plní kartu. Měl jsem docela problém vyfotit na jedno zmáčknutí jen jednu fotku :-) Ale jakmile se dostanete k focení nějaké zajímavé akce, tak je to právě framerate, který vám umožní dostat ze záběru maximum. Když vám foťák rozseká skok psa na 10 různých záběrů, namísto čtyř (moje D800E), tak máte téměř jistotu, že tam bude to, co chcete.
ISO Citlivost
Den, kdy jsem měl D500 půjčenou, byl krásně slunečný, takže nebyla moc možnost vyzkoušet opravdu vysoké hodnoty ISO. Rozhodl jsem se tedy pro nějaké tmavší místo (opět lesík) a fotku s pozadím, které je mírně prosvícené. Abych zachoval detaily a barvu pozadí, musel jsem tedy podexponovat. V editoru bude na takové fotce potřeba hodně prosvětlit hlavní objekt. S D800E takto fotím běžně a dovoluje mi do fotky dělat opravdu silné expoziční zásahy. D500 mě opět velmi mile překvapila, umožnila mi prosvětlit hlavu psa, vytáhnout detaily očí z tmavých míst a to vše bez ztráty kvality.
Někteří mohou namítat, že detail není nijak pěkný, že na fullframe to nemá, že D810 má lepší detaily, že na fotce je vidět šum a já nevím co dalšího… Jak jsem psal, nedělám žádné laboratorní testy. Toto je výsledek úplně obyčejného focení, tj situace, se kterou se běžně fotograf musí vypořádat. Záměrně jsem použil i nejnižší clonu, protože kdybych zaclonil na 5,6, tak by to opět nemělo s reálným focením (psích) portrétů nic společného.
Nikon D500 není fullframe a jako takový jej musíte brát. Je to crop foťák a to s sebou nese jasné nevýhody oproti fullframe foťákům. Za sebe ale můžu říct, že jsem obrazovou kvalitou D500 opravdu velmi mile překvapen (a podotýkám, že sám fotím D800E + 300/2,8). Myslím si, že co se obrazové kvality týče, je mnohem důležitější používat kvalitní objektivy, než se hnát za lepším a lepším tělem. I Nikon D3000 umí udělat nádhernou fotku plnou detailů, když na něj nasadíte pořádný objektiv.
Sigma 50-100/1,8 Art
Jak jsem již psal, společně s Nikonem D500 jsem měl půjčený i objektiv Sigma 50-100/1,8 Art a opět musím jen a jen chválit. Objektiv ostřil rychle a přesně, jak na pozující, tak na běhající psy. Samozřejmě rychlostí ostření se nevyrovná Nikonu 300/2,8 nebo 70-200/2,8, ale pocitově bych řekl, že za tou 70-200 moc nezaostával. Úhlem záběru odpovídá tento objektiv 75-150mm nasazeným na fullframe, což je podle mě luxusní rozsah.
Množstvím detailů se tato Sigma vůbec nemusí vedle svých brášků z řady Art stydět. I na plnou díru je detail krásně ostrý a na psech jsem viděl parádně vykreslenou srst a detaily. Zkoušel jsem fotit i na různá ohniska a nepozoroval jsem, že by se v některém z rozsahů, kresba zhoršovala. Bokeh je příjemný a jak je vidět na fotce níže, tak si objektiv poradí i s opravdu rozbitým a všelijak nasvíceným pozadím. Většinu fotek jsem fotil na nejnižší clony a tahle Sigma hravě strčí do kapsy skla jako je Nikon 50/1,8 AF-S nebo 85/1,8 AF-S.
Závěrem
Nikon D500 i Sigma 50-100/1,8 jsou dva kousky vybavení, které nemají v aktuální nabídce fototechniky konkurenci. Ještě nikdy nikdo nevyrobil takhle dobrý cropový foťák a stejně tak nikdo z výrobců neměl koule na to udělat zoom s takovým rozsahem a světelností. I proto jsou předchozí odstavce plné chvály a superlativů. Vůbec nezávidím všem těm majitelům crop foťáků, kteří řeší dilema, jestli jít do fullframe nebo ne. Mně osobně by Nikon D500 a nabídka objektivů Sigma 18-35/1,8 Art a Sigma 50-100/1,8 Art takové rozhodování ani trošku neulehčila.
Samozřejmě záleží na preferencích každého fotografa. Někdo, kdo fotí převážně sport a rozmýšlel nad některým z levnějších fullframe foťáků, má asi jasno. Naopak, fotograf převážně statických věcí (portréty, krajinky) může s klidem koupit Nikon D7200, který je o polovinu levnější než D500 a co se obrazové kvality týče, poslouží naprosto stejně.
veľmi dobrý a poučný praktický článok!
Díky moc za zastavení a komentář.
Supeeeer článek Ondro:) Chci si půjčit taky D500 na vyzkoušení…. Moc se mi zamlouvá.
Ahoj Martine, díky za komentář, jsem rád, že se článek líbí… a s tím půjčováním opatrně, mohlo by to ve výsledku být pěkně drahé :D
No právě toho se bojím:))))
Super článek pekne fotky . I kdyz treba mne ten rozsah zoomu u teto sigmy prijde takovy zvláštní . Ale kresli to moc pekne evidentně :)
Ahoj Aleši, díky za zastavení.
Rozsah je určitě nezvyklý a proto divný. Ale proti gustu… Podle mě je tam důležitý ten přepočet na FF a v ten moment je jasné, že je to nádherné suplování velkých, těžkých a drahých 70-200/2,8. Navíc s luxusní světelností. Sigma takový pokus už jednou měla a to s 50-150/2,8, kterou jsem vlastnil a přijde mi velká škoda, že už se moc neprodává.
Jasne . To byla jen taková moje osobni poznámka . :)
Sigma 50-100/1,8 Art HRAVĚ strčí do kapsy Nikon 85/1,8 AF-S ??? To snad ne! Moc rád bych viděl srovnávací snímky…
Ahoj, nemám přímé srovnávací snímky, ale to co mi lezlo z té Sigmy je určitě ostřejší a hezčí než to, co mi lezlo z obou zmíněných Nikonů. Oba jsou prostě měkčí a to platí už od nejnižší clony. Zajdi do jakéhokoliv Megapixelu, určitě tam budou mít všechny tři objektivy a vyzkoušej.
Čau, nebavím se o nikoňácké padesátce, ta je opravdu měkká, taky cena tomu odpovídá… Ovšem Nikon 85mm f/1.8 G je považován za jeden z nejlepších objektivů vůbec a na clonu od f/2 je velmi ostrý. Viděl jsem spoustu testů i fotek (pravda, nefotil jsem s ním) a proto tvé vyjádření, že ho Sigma 50-100/1,8 Art HRAVĚ strčí do kapsy – což se dá chápat, jakože N 85mm není nic moc, mě trochu (víc) udivuje! V podstatě je to bezpředmětné, protože používám velký snímač, takže Sigmu 50-100mm kupovat určitě nebudu, ale uvažuju o koupi zmiňované pětaosmdesátky a proto jsem reagoval na tvůj článek… Mimochodem, pěkné fotky!
To je snad vtip ne? Nechápu lidi, kteří se přiznají, že tím nikdy nefotili, že z toho nikdy neviděli výstup z konkrétní situace kterou oni sami fotí, že mají nastudované jen nějaké testy, ale dokážou argumentovat na základě „já si myslim“. To jsme to dopracovali. Navíc autem roku 2016 je Opel Astra, měli bychom snad všichni běžet a vykoupit skladové zásoby? Osobně jsem 85/1.8G vlastnil ještě před měsícem. Několik set rawů na D800 z něj mám a raw 50-100ART na D500 z reálné situace mám taky. K Vaší smůle musím souhlasit s Ondřejem. Výstup z nikonu na f1.8 je proti té sigmě na f1.8 měkký, takový horší a ART ho strčí do kapsy. Tečka. Nikon jsem prodal za 9000Kč. Mimochodem, kupte si co chcete!
Vůbec se mi nelíbí ten povýšený tón! Na co se tady hraješ??? Diskutoval jsem s Ondrou a ne s tebou a to ve vší korektnosti. Pro tebe je elementární slušnost zřejmě cizí, že?! Jestli si četl pozorně, což pochybuju, tak bys věděl, že netvrdím, jak je zmíněné nikoňácká pětaosmdesátka lepší jako popisovaná Sigma a ani jsem nepoužil „já si myslím“! Zarazila mě jen ta dehonestace Nikonu 85mm f/1,8 G. Chápu, že jsou někteří lidé absolutně „hotoví“ a až nekriticky nadšení, zvláště pak ti, kteří si ji pořídili a nejen vyzkoušeli, protože co jsem si koupil, tak to musí být nejlepší, ze Sigmy 50-100mm f/1,8 Art, ale to neznamená, že se musí ostatní objektivy apriori zadupávat do země! Srovnávat objektivy s autama může jen duševně chorý člověk – co ti na to říkal Chocholoušek?! Proč píšeš k „mojí smůle“, určitě tu Sigmu na Full Frame rvát nebudu, no a to si piš, že si koupím co budu chtít a určitě se nebudu dovolovat takového pseudoexperta joko jsi ty!!! Všem ostatním se omlouvám za volbu poněkud agresivnější rétoriky, ale tenhle arogantní človíček, který má pocit, že sežral všechnu moudrost světa, si nic jiného nezaslouží…
Ahoj Tome,
určitě nezadupávám Nikon 85/1,8 G do země. Je to super sklo. „Bohužel“ ale musím říct, že ta Sigma je prostě ostřejší, univerzálnější a celkově prostě lepší. Na druhou stranu je zase dvakrát dražší.
Určitě je to objektiv, který si svoje kupce najde. Stejně tak, jako N85/1,8.
Pokud se mi někdy v nejbližší době dostane Sigma 50-100/1,8 a Nikon 85/1,8 G do ruky, udělám srovnávací snímky a přidám je ke článku.
Could you write this again but in english?
Google translate is not really helpfull ;)
Ahoj Zosia, im super glad that even people out of CZ are reading my blog. Im really curious about how you find the article :-)
I will definitely not translate the article, because my english really sux, but if you have any question, just send me and email and I will try to do my best to help you :-)
No a dilema je na světě. Letos se chystám na obnovu foto parku v tašce a byl jsem rozhodnutý pro FF. Teď ale teda vážně nevím. Takže díky za článek a postřehy, vážně si mi ulehčil rozhodování :-D
Ahoj Mirku, rádo se stalo, kdybys zase potřeboval s něčím pomoci, můžeš se na mě obrátit :-P :D
Moc děkuji, dneska je každá pomoc cenná
Pěkný článek, až sem se zalekl těch chvalozpěvů, nicméně ty kvality D500 i Sigmy 50-100 něco stojí a opravdu ne málo, ona už i ta D7200 není z laciného těsta, stejně jako její předchůdkyně nebyly. Vydáním tak skvělé (je s podivem, že se zatím neobjevily žádné nedokonalosti) DX zrcadlovky Nikon D500 se bojím, že následovník řady níž, Nikon D7300 bude mít jenom kosmetické úpravy, aby nebrala pětistovce zákazníky, jestli vůbec něco vydají, po vzoru čekání na D400. Cena D500 je stejně matoucí pro někoho, kdo se rozhoduje mezi DX a FX, D750 stojí podobně!
Řadu D7xxx s D300 (D300s) nelze po ergonomické stránce srovnávat, protože D3xx byly profi stroje, stejně jako nynější D500, ale taky ne „odsuzovat“, protože řada D7xxx už začíná být řadou zrcadlovek pro dost pokročilé amatéry, kteří (jak někde bylo napsáno) jsou vlastně nejnáročnější fotografičtí zákazníci, protože chtějí fotit všechno, protože si na všechno chtějí šáhnout, vyzkoušet, proto D7xxx začínají být našlapané uvnitř, ale-i zvenčí v podobě více knoflíků. „A mají pravdu, předsedo, je to tak!!“
Ale proč píšu, D500 a D7xxx to nebyly.
Po hodně dlouhém váhání sem si na Nikon D7000 koupil Sigmu 18-35 f1,8 Art a sem z ní nadšený nejen po stránce, co z foťáku za ostrost najednou leze, ale i po technické stránce perfektně zpracovaný sklo, tak mě začala zajímat další Sigma Art 50-100 f1,8, která je opět na DX (FX snímač je sice hezká věc, ale těla se musí něčim krmit, nejlépe FX objektivy, které stojí ranec, to už pak není o focení, ale o tom, jestli na to mám a jestli si nebudu muset vozit ochranku). Sigmu 50-100 sem si půjčil na půl dne taky od Fotori a protože nefotím činnosti s lidskou postavou spojené, mám z jejího rozsahu 50-100 smíšené pocity, na co jiného než portrétování ji použít? Obrazově a zpracováním špica, stejně jako její mladší sestřička 18-35, váhově taky cvalík, což musí být, světelnost není nákladná jenom po finanční stránce, i tělesná schránka fotografa musí dostat zabrat!! Rozsah 18-35 je lidový, tedy běžný pro denní fotografickou potřebu s třešničkou na dortě ve velké světelnosti f1,8 a ostrostí v celém rozsahu, což se zase ocení při návštěvě katakomb či hradních prostor, ale 50-100? Ta mě opravdu zmátla, na architekturu bloumání městem je dlouhá (50, kdyby aspoň byla od 35) a zároveň krátká (100) třeba na detail sochy o něco výš, než je dopravní značení. Suma sumárum mi vychází jenom portrétování a je jedno jestli lidi nebo pejsky, pořád to bude nějaký ksichtík nebo ksichtík s tělem nebo mi to tak vychází.
Díky za případnou reakci a dobré světlo!
Ahoj Aleši, tvůj komentář je skoro delší, než můj článek :)))
Hele s tím ohniskem je to strašně individuální. Pro mě je 50-100 strašně univerzální objektiv, který když si nasadím na nějaké akci (psí závody, slavnosti města, svatební zábava), tak dovedu vyfotit různé typy záběrů. Přesně tak používám 70-200/2,8 na fullframe.
Nejsem ale zastáncem dělení objektivů na „krajinářské, sportovní, portrétní“ atd. Spíš se snažím mít pokrytý velký rozsah ohnisek abych mohl fotit široké záběry, když se to hodí, a naopak si scénu přitáhnout a hrát si s hloubkou ostrosti, když se to hodí :-) Budu klidně 300mm fotit portrét a 35mm sport. Je mi to jedno. Když se to hodí :-)
Pokud si nejsi jistý, doporučuju objektiv vyzkoušet. Půjč si ho (třeba u Viktora – http://www.pujcovnafototechniky.cz) a zkus si to ohnisko v praxi. Sám uvidíš, jestli ti sedí, nebo ne.
Právě že sem si 50-100 půjčil, což sem psal a tím mám nervy „v klidu“!?
ad: „…Budu klidně 300mm fotit portrét a 35mm sport. Je mi to jedno. Když se to hodí…“, taky to tak nějak podobně mám
Ahoj,
Hezky článek já bych chtěla tip, co koupit k D500 na sport do haly …. mám sigmu 18-35mm super ale na sport krátké …. sigma 50-100 nebo 70-200 2,8… nějaká rada jinak fotit převážně děti a rodinu. Díky i za článek
Ahoj Petro, to se moc poradit nedá. 50-100/1,8 i 70-200/2,8 jsou super objektivy. Jsou prostě dobrý. Je jen na tobě, jestli potřebuješ takové ohnisko, nebo jiné a nebo jestli potřebuješ světelnost 1,8. To se prostě poradit nedá. Asi jako třeba s autem. Luxusní sportovní Porsche, nebo devítimístnou dodávku od Mercedesu v plné výbavě? :) Obě skvělé auta, jde o to, co s něma chceš dělat.
ahojda, díky moc za super článek. ;-)